De ‘Pride of Hull’ was dinsdag op weg naar Rotterdam nog maar net uit de haven van Hull vertrokken, toen de brand uitbrak. De 260 passagiers zaten de hele nacht vast op het schip dat stil lag in de Humber-rivier, maar de mensen zijn volgens P&O Ferries geen enkel moment in gevaar geweest.

Bemanningsleden wisten het vuur zelf te blussen. Het verblijf op het schip duurde uiteindelijk een compleet etmaal, want pas nadat collega-schip ‘P&O Rotterdam’ richting Rotterdam was vertrokken, kon het schip woensdagavond terugkeren op de terminal in Hull, waar alle passagiers, voertuigen en vracht weer van boord konden.

Rotterdam-route

Omdat de ‘Pride of Hull’ nu in reparatie moet, gaat de ‘Pride of Bruges’ voorlopig de ijzers uit het vuur komen halen op de Rotterdam-route. Eerder deze maand kwam naar buiten dat P&O Ferries definitief wil stoppen met de Hull-Zeebrugge-ferryroute omdat die sinds de coronacrisis niet meer rendabel zou zijn. De vakbonden wilden een stokje steken voor dat plan, maar het incident in Hull wordt door de ferrymaatschappij nu aangegrepen om de dienst vroeger dan verwacht daadwerkelijk stil te leggen.

Als de reparatie van de ‘Pride of Hull’ wil vlotten, komt de ‘Pride of Bruges’ dit jaar nog wel even terug op de Zeebrugge-route voor wat afscheidsvaarten voordat de stekker er begin 2021 op die route waarschijnlijk definitief uit gaat. P&O verklaarde eerder deze maand na het bekend worden van de Zeebrugge-plannen overigens dat sommige diensten op de Zeebrugge-Hull-route ferries inderdaad weliswaar ‘under review’ zijn, maar dat dit niet betekent dat het bedrijf zich op die route ook terugtrekt uit het vrachtvervoer: pure vrachtdiensten wil het bedrijf er wel blijven leveren.