Wagenborg begon het seizoen medio juli met een afvaart van het ijsversterkte schip ‘Trinityborg’, dat van Canada naar China voer om een vracht houtpulp af te leveren. Deze transportklus maakte onderdeel uit van de reguliere vaarten die Wagenborg op de Pacific uitvoert voor papierproducent Sappi en aluminiumproducent Alcoa.

Tijdwinst

Normaliter vaart de rederij uit Delfzijl daarvoor gewoon via het Panamakanaal, maar varen via de noordelijke route levert volgens de rederij ongeveer twee weken tijdwinst op. Terwijl milieuorganisaties met argusogen kijken naar scheepvaart op de smeltende Noordpool, stelt Wagenborg dat de vierduizend nautische mijl kortere route voor een 35% lagere uitstoot zorgt.

Het ijsversterkte schip ‘Amstelborg’ heeft het seizoen afgesloten met een verscheping richting China van een lading anodes, materiaal dat wordt gebruikt om corrosie van schepen tegen te gaan. Een derde schip, de ‘Adriaticborg’, voer op de route zowel heen als terug. De vijfde Poolpassage van de Nederlandse rederij kwam op naam van de ‘Arneborg’.

Vorig jaar zag de Canadase kustwacht ook al telkens de rood-wit-blauwe vlag wapperen op vrachtschepen die een ‘full transit’ via de Northwest Passage maakten. Het betrof toen vier vaartuigen van Wagenborg en eentje van BigLift Shipping. In het gebied varen elk jaar ook nog tientallen andere schepen, maar dat zijn onder meer vissersboten, onderzoeksschepen en vaartuigen die een beperkt deel van de route bevaren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement