Die aanloop wordt gezien als een mijlpaal voor zowel de containervaart als de Rotterdamse haven. De laatste werkt al ruim tien jaar aan de overschakeling van olie als transportbrandstof naar aardgas in de vorm van liquified natural gas, lng. De verbranding daarvan veroorzaakt 20% minder CO2-uitstoot en ongeveer 80% minder uitstoot van stikstofoxiden (NOx) dan die van stookolie en is ook vrijwel fijnstof- en zwavelvrij.

23.000 teu

De ‘CMACGM Jacques Saade’ heeft een capaciteit van 23.000 teu, is 400 meter lang, en daarmee het eerste zogenoemde ultra large container vessel dat op vloeibaar aardgas vaart. De Fransen hebben jarenlang aan het ontwerp en de ontwikkeling van het concept gewerkt en uiteindelijk besloten om er miljarden in te investeren. Daarmee nemen ze een kostbare gok: de toekomst zal moeten uitwijzen of lng op de lange termijn kan concurreren met de in prijs gekelderde stookolie als brandstof.

De lng-tank van 18.600 kubieke meter, het formaat van een forse productentanker, vormt het hart van het schip; CMA CGM zegt zelfs dat de rest er eigenlijk omheen is gebouwd. Het gaat om een zogenoemde membraantank. Die heeft een flinterdunne roestvrijstalen binnenkant (het membraan) en een dubbele isolatielaag, wat ervoor zorgt dat de temperatuur van het vloeibare aardgas niet boven de 162 graden onder nul komt. Wat desondanks verdampt, de zogenoemde boil-off, wordt opgevangen en helpt mee om de cryogene temperatuur op peil te houden doordat verdamping warmte onttrekt.

RWG

De ‘CMACGM Jacques Saade’ is met bijna 21.000 teu aan volle containers in Singapore aan de reis naar Europa begonnen en wordt afgemeerd aan de kade van Rotterdam World Gateway op de Maasvlakte, de terminal waarin de Franse rederij aandeelhouder is. Het schip is gebouwd door China State Shipbuilding Corporation als eerste in een serie van negen, die allemaal tussen Azië en Europa gaan varen. Daarnaast heeft de rederij nog vijf schepen van 15.000 teu en zes van 14.000 teu in aantocht.

De rederij heeft een tienjarig contract met het Franse energieconcern Total afgesloten voor de afname van naar schatting 300.000 ton LNG per jaar voor de negen 23.000 teu-schepen, ofwel ruim 33.000 ton per schip per jaar. Behalve in Rotterdam zullen ze die brandstof in Singapore en Marseille, CMA CGM’s thuisbasis, innemen.