Dat meldt Bimco, de grootste belangenbehartiger in de bulkvaart. De grootste schepen met een draagvermogen van 150.000 ton er meer hebben er bijna allemaal een. Van de nieuwe kleine droge bulkcarriers, zogenoemde handymax en handysize-schepen, is respectievelijk slechts 34% en 4% uitgerust met zo’n installatie om de uitlaatgassen te reinigen.

Concurrentievoordeel

Volgens Bimco hebben capesize bulkcarriers, die te groot zijn voor het Suezkanaal, met een scrubber een concurrentievoordeel op schepen zonder omdat ze gemiddeld tegen hogere spottarieven worden verhuurd. Volgens de organisatie bedroeg dat verschil 27%, gemiddeld 2818 dollar per dag.

Dat betekent dat ze de investering van enkele miljoenen in een rookgasreiniger in een paar jaar kunnen terugverdienen omdat hoogzwavelige stookolie (IF380) een stuk goedkoper is dan laagzwavelige (vlsfo). Volgens Bimco bedroeg het gemiddelde prijsverschil dit jaar zo’n zeventig dollar per ton, ongeveer 20%. Sinds begin november zitten de prijzen van beide brandstoffen overigens weer fors in de lift.

Open loop

Het is wel de vraag of het scrubbersysteem op lange termijn houdbaar is. Er gaan steeds meer stemmen op om open loop scrubbers te verbieden, omdat die de afvalstoffen uit de uitlaatgassen in zee lozen. Closed loop scrubbers doen dat niet, maar vormen maar een fractie van het totale aantal. Die slaan de afvalstoffen op, die vervolgens in havens moeten worden afgegeven. Vorige maand pleitte de milieucommissie van het Europees Parlement ervoor om de open scrubbers op termijn af te schaffen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement