Poolroute dit jaar langer bevaarbaar dan ooit

Lng-tankers

Door het smelten van het ijs in de Noordelijke IJszee is het scheepvaartseizoen via de Noordelijke Zeeroute dit jaar het langste ooit. Vooral het vervoer van Russisch vloeibaar aardgas, ofwel lng, profiteert daarvan.

De meer dan 5000 kilometer lange route tussen de Barentszzee ten noordwesten van Rusland en de Beringstraat aan de oostkant van het land is traditioneel geopend van juni tot oktober. Dit jaar was dat een maand eerder en zal de route zeker tot het eind van het jaar bevaarbaar blijven. Dit meldt persbureau Bloomberg, dat sprak met Samantha Burgess van het Europese Copernicus Climate Change-programma.

Kantelpunt

Zij denkt dat 2020 mogelijk de geschiedenis ingaat als kantelpunt voor het noordpoolgebied. ‘Dit is een uitzonderlijk warm jaar, waarin de opwarming hardnekkig is’, zegt ze. Voor het noordpoolgebied is het in elk geval een van de drie warmste jaren ooit en mogelijk het allerwarmst. Volgens Burgess laat dit opnieuw zien dat de opwarming van het klimaat in deze vanouds ijzige regio twee maal zo snel gaat dan gemiddeld elders in de wereld.

Rusland ziet vooral de positieve kanten van de regionale klimaatopwarming. Rosatom, het Russische nucleaire staatsbedrijf dat verantwoordelijk is voor het beheer van de route, laat weten dat zijn belangrijkste doelstelling zo dichterbij komt: het hele jaar door via de Noordelijke Zeeroute kunnen varen. Daartoe heeft Rosatom kortgeleden ‘s werelds krachtigste ijsbreker in gebruik genomen, de nucleair aangedreven ‘Arktika’, die dankzij een vermogen van 350 megawatt door bijna drie meter dik ijs kan ploegen.

Lng-tankers

De buitengewone klimaatomstandigheden van dit jaar hebben al een recordaantal reizen met lng-tankers via de Noordelijke Zeeroutenaar Azië mogelijk gemaakt. Volgens de Russische gasproducent Novatek zullen het er dit jaar ongeveer dertig zijn, vijf meer dan gepland en bijna twee keer zoveel als vorig jaar. In 2018 waren het er nog maar vier.

Poolroute dit jaar langer bevaarbaar dan ooit | NT

Poolroute dit jaar langer bevaarbaar dan ooit

Lng-tankers

Door het smelten van het ijs in de Noordelijke IJszee is het scheepvaartseizoen via de Noordelijke Zeeroute dit jaar het langste ooit. Vooral het vervoer van Russisch vloeibaar aardgas, ofwel lng, profiteert daarvan.

De meer dan 5000 kilometer lange route tussen de Barentszzee ten noordwesten van Rusland en de Beringstraat aan de oostkant van het land is traditioneel geopend van juni tot oktober. Dit jaar was dat een maand eerder en zal de route zeker tot het eind van het jaar bevaarbaar blijven. Dit meldt persbureau Bloomberg, dat sprak met Samantha Burgess van het Europese Copernicus Climate Change-programma.

Kantelpunt

Zij denkt dat 2020 mogelijk de geschiedenis ingaat als kantelpunt voor het noordpoolgebied. ‘Dit is een uitzonderlijk warm jaar, waarin de opwarming hardnekkig is’, zegt ze. Voor het noordpoolgebied is het in elk geval een van de drie warmste jaren ooit en mogelijk het allerwarmst. Volgens Burgess laat dit opnieuw zien dat de opwarming van het klimaat in deze vanouds ijzige regio twee maal zo snel gaat dan gemiddeld elders in de wereld.

Rusland ziet vooral de positieve kanten van de regionale klimaatopwarming. Rosatom, het Russische nucleaire staatsbedrijf dat verantwoordelijk is voor het beheer van de route, laat weten dat zijn belangrijkste doelstelling zo dichterbij komt: het hele jaar door via de Noordelijke Zeeroute kunnen varen. Daartoe heeft Rosatom kortgeleden ‘s werelds krachtigste ijsbreker in gebruik genomen, de nucleair aangedreven ‘Arktika’, die dankzij een vermogen van 350 megawatt door bijna drie meter dik ijs kan ploegen.

Lng-tankers

De buitengewone klimaatomstandigheden van dit jaar hebben al een recordaantal reizen met lng-tankers via de Noordelijke Zeeroutenaar Azië mogelijk gemaakt. Volgens de Russische gasproducent Novatek zullen het er dit jaar ongeveer dertig zijn, vijf meer dan gepland en bijna twee keer zoveel als vorig jaar. In 2018 waren het er nog maar vier.