‘We hebben zelfs een chartervlucht georganiseerd om crew thuis te brengen’

TOS People & Ship Delivery

Marianne van Schouwen is bij TOS People & Ship Delivery verantwoordelijk voor de bemiddeling van logistieke professionals.

Wat doet TOS?

TOS is een Rotterdams familiebedrijf. We zijn internationaal actief met het hoofdkantoor in de Waalhaven. We bemiddelen wereldwijd nautisch-technische bemanning. Van kapitein en matroos tot offshore-(wind) professionals en specialisten voor aan de wal. Ook zijn wij een wereldspeler in de ship delivery: (nieuwbouw)schepen van de werf naar de klant varen. Waar ook ter wereld. In de Rotterdamse haven matchen wij mbo bbl studenten en logistieke professionals.

Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar? Ben je de coronacrisis een beetje goed door gekomen?

De coronacrisis heeft flinke impact op de logistieke markt. In de maritieme en offshore-sector blijven de schepen operationeel. Onze grootste uitdaging is het af- en aanmonsteren. We halen alles uit de kast. Komen met creatieve oplossingen om bemanning van boord te krijgen tijdens deze pandemie. Veel vliegvelden waren bijvoorbeeld gesloten. We hebben zelfs een chartervlucht georganiseerd om crew thuis te brengen. En natuurlijk de nieuwe ploeg op de plaats van bestemming te krijgen. Heel bijzonder. Zelf mis ik het persoonlijke contact met de klanten en de events. Natuurlijk heb ik zoveel mogelijk deelgenomen aan webinars en online netwerkevents, maar dat is toch niet hetzelfde. TOS heeft op verschillende manieren het contact met onze resources, het kantoorpersoneel en onze klanten warm gehouden. Gewoon leuke en creatieve manieren ingezet om iedereen een hart onder de riem te steken. We merken dat dat belangrijk is om in deze periode iedereen aan boord te houden.

Welke hoogtepunten zijn er te benoemen?

Voor mij is natuurlijk de start van de afdeling Port & Logistics het hoogtepunt van het jaar. In mijn nieuwe rol bemiddel ik logistieke professionals. Dus kantoorpersoneel bij rederijen en expediteurs en mensen in operationele functies in warehouses en op de kade.

Wat verwacht je van het komende jaar?

Lekker blijven werken. En logistieke professionals bemiddelen naar een werkplek in onze mooie Rotterdamse haven. En natuurlijk weer persoonlijk contact. Zo belangrijk. Het is een ons-kent-ons wereld waar nog de echte samenhorigheid te vinden is.

Wat is jouw boodschap aan de logistieke sector voor het komende jaar?

Blijf samenwerken en kijk naar creatieve oplossingen. Je hoeft niet alles zelf uit te vinden. En denk aan de toekomst, denk aan studenten die een leerwerkplek of stageplek zoeken. Zij zijn onze toekomst!

Met wie uit de transportsector zou je graag een oliebol willen eten?

Allard Castelein, directeur van het Havenbedrijf Rotterdam. Ik ben benieuwd naar zijn visie over hoe de Rotterdamse haven er over tien of twintig jaar zal uitzien.

Dit artikel verscheen in de NT Oliebollenspecial 2020. Hierin staan jaarlijks tientallen eindejaarsinterviews met toeleveranciers uit de transportsector.
‘We hebben zelfs een chartervlucht georganiseerd om crew thuis te brengen’ | NT

‘We hebben zelfs een chartervlucht georganiseerd om crew thuis te brengen’

TOS People & Ship Delivery

Marianne van Schouwen is bij TOS People & Ship Delivery verantwoordelijk voor de bemiddeling van logistieke professionals.

Wat doet TOS?

TOS is een Rotterdams familiebedrijf. We zijn internationaal actief met het hoofdkantoor in de Waalhaven. We bemiddelen wereldwijd nautisch-technische bemanning. Van kapitein en matroos tot offshore-(wind) professionals en specialisten voor aan de wal. Ook zijn wij een wereldspeler in de ship delivery: (nieuwbouw)schepen van de werf naar de klant varen. Waar ook ter wereld. In de Rotterdamse haven matchen wij mbo bbl studenten en logistieke professionals.

Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar? Ben je de coronacrisis een beetje goed door gekomen?

De coronacrisis heeft flinke impact op de logistieke markt. In de maritieme en offshore-sector blijven de schepen operationeel. Onze grootste uitdaging is het af- en aanmonsteren. We halen alles uit de kast. Komen met creatieve oplossingen om bemanning van boord te krijgen tijdens deze pandemie. Veel vliegvelden waren bijvoorbeeld gesloten. We hebben zelfs een chartervlucht georganiseerd om crew thuis te brengen. En natuurlijk de nieuwe ploeg op de plaats van bestemming te krijgen. Heel bijzonder. Zelf mis ik het persoonlijke contact met de klanten en de events. Natuurlijk heb ik zoveel mogelijk deelgenomen aan webinars en online netwerkevents, maar dat is toch niet hetzelfde. TOS heeft op verschillende manieren het contact met onze resources, het kantoorpersoneel en onze klanten warm gehouden. Gewoon leuke en creatieve manieren ingezet om iedereen een hart onder de riem te steken. We merken dat dat belangrijk is om in deze periode iedereen aan boord te houden.

Welke hoogtepunten zijn er te benoemen?

Voor mij is natuurlijk de start van de afdeling Port & Logistics het hoogtepunt van het jaar. In mijn nieuwe rol bemiddel ik logistieke professionals. Dus kantoorpersoneel bij rederijen en expediteurs en mensen in operationele functies in warehouses en op de kade.

Wat verwacht je van het komende jaar?

Lekker blijven werken. En logistieke professionals bemiddelen naar een werkplek in onze mooie Rotterdamse haven. En natuurlijk weer persoonlijk contact. Zo belangrijk. Het is een ons-kent-ons wereld waar nog de echte samenhorigheid te vinden is.

Wat is jouw boodschap aan de logistieke sector voor het komende jaar?

Blijf samenwerken en kijk naar creatieve oplossingen. Je hoeft niet alles zelf uit te vinden. En denk aan de toekomst, denk aan studenten die een leerwerkplek of stageplek zoeken. Zij zijn onze toekomst!

Met wie uit de transportsector zou je graag een oliebol willen eten?

Allard Castelein, directeur van het Havenbedrijf Rotterdam. Ik ben benieuwd naar zijn visie over hoe de Rotterdamse haven er over tien of twintig jaar zal uitzien.

Dit artikel verscheen in de NT Oliebollenspecial 2020. Hierin staan jaarlijks tientallen eindejaarsinterviews met toeleveranciers uit de transportsector.