Dat kwam vooral doordat de prijzen op de Shanghai-Europa-route andermaal de lucht inschoten: het gemiddelde tarief op deze route steeg opnieuw met meer dan 20% naar 3797 dollar per teu. Europa komt zo steeds dichter bij het tariefniveau van de route Shanghai-Amerikaanse westkust, dat nu op gemiddeld 4080 dollar per teu staat.

Remmen los

Een week geleden leek de groei van de tarieven, die in de loop van het najaar explodeerden, enigszins tot bedaren te komen, maar in de laatste week voor kerst gingen toch weer alle remmen los. Een jaar geleden met kerst zat de Shanghai-index nog onder het niveau van 1000 punten, zoals al jaren het geval was geweest. In januari 2020 kwam de SCFI voor het eerst sinds 2016 weer boven de 1000 punten uit, om in het begin van de coronacrisis even in te zakken en vervolgens aan een ongekende opmars te beginnen.

Het is nu afwachten of de spottarieven net als twaalf maanden geleden het nieuwe jaar beginnen met een flinke stijging en of de containerrederijen op de Europa-trade de 4000 dollar/teu-barrière weten te slechten. Maersk heeft voor reefercontainers alvast aangekondigd de Peak Season Surcharge per 1 januari verder te verhogen. Die piekseizoentoeslag gaat voor een reefer veertigvoeter omhoog naar 2000 dollar per teu. Bij de vorige verhoging per 15 december was de toeslag al opgehoogd naar 1500 dollar per teu.

Reefers

Maersk en MSC hebben wel de piektoeslag afgeschaft die sinds een maand werd geheven voor reefercontainers naar Xingang, een belangrijke haven voor de Chinese hoofdstad Beijing. Die toeslag was in het leven geroepen omdat strenge Chinese coronacontroles op binnenkomende voedingsmiddelen voor ernstige opstoppingen hadden gezorgd, maar volgens de rederijen is de situatie in de Chinese haven nu sterk verbeterd.