Dat is een belangrijke stap in de bijna twee jaar geleden aangekondigde krachtenbundeling, omdat die gezien wordt als het Koreaanse antwoord op de Chinese overmacht op het gebied van de bouw van onder meer grote containerschepen, bulkcarriers en tankers. Samen met Japan vormt Zuid-Korea de enige serieuze concurrent voor de bouw van grote civiele schepen.

Scheepsbouwsector

China is na Singapore, dat een sterke positie in de bouw van offshore-constructies heeft, het tweede land met een sterke scheepsbouwsector dat instemt met de fusie. De Europese Unie, een belangrijke markt voor de Koreanen, en Japan beraden zich nog over het verzoek om een verklaring van geen bezwaar. Zowel de EU als Japan hebben al hun bezorgdheid uitgesproken.

De EU onderzoekt welke gevolgen de fusie heeft voor Europese rederijen en scheepswerven, die op het gebied van grote schepen geen partij zijn voor het Aziatische geweld. Alleen de bouw van cruise- en ferryschepen is nog grotendeels in handen van Europese scheepsbouwers, maar ook op dit gebied roeren met name de Chinese werven zich steeds nadrukkelijker.

EU

De Koreaanse Fair Trade Commission moet de fusie overigens ook nog goedkeuren. Koreaanse media speculeren dat die wacht met een oordeel totdat de EU met een verklaring van geen bezwaar komt. Hyundai prees het Chinese besluit en zei dat de voorgenomen fusie de eerlijke concurrentie niet zou schaden. Volgens de EU komt de combinatie Hyundai-Daewoo in de grote scheepsbouw uit op een marktaandeel van 21%.

China kondigde twee maanden geleden aan dat de twee grootste scheepsbouwers van het land, China State Shipbuilding Corp. (CSSC) en China Shipbuilding Industry (CSIC), samengevoegd worden tot de China Shipbuilding Group. Die gaat fungeren als holding van maar liefst negen beursgenoteerde bedrijven. De orderportefeuille van CSSC omvat 275 schepen, die van CSIC 135 stuks.

Foto Hyundai scheepswerf door:
SarahTz from Richmond, United Kingdom, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons