De groep lijkt daarmee in te spelen op de enorme prijsstijgingen in het containervervoer vorig jaar, die het bedrijf in het derde kwartaal een record-nettowinst van 144 miljoen dollar opleverden, bijna dertig keer zo veel als in hetzelfde kwartaal vorig jaar. ZIM is vooral actief in het vervoer tussen Azië en Noord-Amerika, het vaargebied waar de tarieven het afgelopen jaar het sterkst zijn gestegen.

Het is de vierde poging van de Israëlische groep om beursnotering te verkrijgen sinds de Israëlische familie Ofer in 2004 de meerderheid van de aandelen in handen kreeg. Eerdere pogingen mislukten om verschillende redenen, onder meer doordat de kredietcrisis van 2008 roet in het eten gooide. Als deze ‘initial public offering’ wel slaagt, wordt dit de eerste beursgang van een containerrederij in New York in vijf jaar.

Chartermarkt

ZIM is met een vloot van 82 schepen met samen iets meer dan 360.000 teu vervoerscapaciteit volgens Alphaliner ‘s werelds tiende containerrederij. Opmerkelijk is dat de groep slechts twee schepen met samen 6.126 teu capaciteit in eigendom heeft. Dat maakt de vervoerder zeer afhankelijk van de chartermarkt, die in de tweede helft van 2020 eveneens een steile prijsstijging heeft laten zien. Mogelijk speelt dat ook een rol bij de poging om via de beurs nieuw kapitaal op te halen.

Bovendien is het leeuwendeel van de ingezette containers geleased, grotendeels op basis van contracten met een looptijd van een jaar. Ook op die markt wordt de rederij geconfronteerd met omhoog schietende prijzen als gevolg van tekorten aan lege containers op importmarkten en lange wachttijden in loshavens, met name in de Verenigde Staten.

Gouden aandeel

Een specifieke bijzonderheid van ZIM is dat de staat een ‘gouden aandeel’ in het voor Israel strategisch belangrijke bedrijf in handen heeft. Dat geeft de regering onder meer het recht om ongewenste overnames tegen te houden en in tijden van nood schepen en personeel te vorderen. Bovendien wordt het bedrijf systematisch geboycot door veel Arabische landen, al begint daar met het aanknopen van diplomatieke banden met een aantal landen in de regio langzaam verandering in te komen.