Dat blijkt uit statistieken van het Deense consultancybureau Sea-Intelligence. Die had in in december ook al de slechtste dienstverlening vastgesteld sinds het bureau die tien jaar geleden ging meten. In de feestmaand registreerden de Deense rekenmeesters dat 44,6% van de schepen op tijd voer en dat dus ‘meer dan de helft te laat’ was, maar in januari is dus gebleken dat het nog erger kan. Dit keer kon zowat twee derde van de containerschepen zich niet aan de afspraken houden.

Afname

Het was voor de zesde achtereenvolgende maand de betrouwbaarheid van de vaarschema’s afnamen. Een jaar geleden was de situatie nog een stuk beter en voer een kleine 70% op tijd. De duur van de vertragingen is ook verder toegenomen. Berekende het consultancybureau afgelopen december een gemiddelde vertraging van 5,7 dagen, in januari is dat opgelopen naar 6,4 dagen.

De problematiek speelt wereldwijd: de Denen wegen in hun Global Liner Performance-rapport de prestaties mee van meer dan zestig rederijen op 34 verschillende vaargebieden. Zelfs het beste jongetje van de klas, de Duitse rederij Hamburg Süd, die in december met een betrouwbaarheid van 55,3% tenminste nog vaker wél dan niet op tijd voer, is in januari gedaald naar 46,5%. Maersk en ZIM maken net als in december het ‘erepodium’ compleet.

HMM onderaan

Helemaal onderaan de ranglijst bungelt de Koreaanse rederij HMM met een betrouwbaarheid van net boven de 20%. HMM heeft bovendien de grootste terugval, van 53,3%, ten opzichte van een jaar geleden. De hardste maand-op-maand daling, 13,9%, noteerde de Chinese rederij Cosco.

Verladers hoeven weinig hoop te koesteren op spoedige beterschap, stelt Sea-Intelligence, want zelfs het Chinees nieuwjaar heeft dit jaar weinig rust in de vaart gebracht, en de congestie in havens is nog ‘wijdverspreid’. Want het is niet zo dat de schuld voor de onbetrouwbare vaarschema’s helemaal bij de containerrederijen ligt. Ze willen het gaspedaal vaak best hard intrappen, maar moeten vol in de remmen voor ernstig verstopte zeehavens.

‘Maersk Essen’

Een praktijkvoorbeeld daarvan toont de ‘Maersk Essen’, een van de containerschepen die recent honderden containers verloor in de Stille Oceaan. Maersk meldde vorige week dat het vanuit Mexico, waar het schip was opgekalefaterd, ‘fullspeed’ koers had gezet naar de haven van Los Angeles met het stoute plan om daar voor te dringen in de wachtrij en nog voor de geplande nieuwe aankomstdatum van 4 maart aan te meren bij APM Terminals.

Maar de realiteit is dat de ‘Maersk Essen’ voor de Californische kust voorlopig nog in de wacht ligt. Maersk’s partner MSC meldde dat het schip nu op 5 maart aan de kade wordt verwacht, weliswaar ‘nog onderhevig aan verandering vanwege de aanzienlijke congestie in de LA-regio.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding