‘We willen onze klanten meer service bieden, maar ze zullen ervoor moeten betalen’, aldus de Franse rederijbaas op de virtuele Technology Business Management Conference. Hij erkende dat de tarieven momenteel ‘uitzonderlijk hoog’ zijn, maar stelde dat de sector als geheel de afgelopen jaren zware verliezen heeft geleden.

Investeringen

Hij wees er verder op dat de rederijen enorme investeringen moeten doen in nieuwe technologie om de uitstoot van broeikasgassen terug te brengen. Zo brengt de Franse rederij op dit moment een nieuwe generatie schepen van 23.000 teu met LNG-aandrijving in de vaart. ‘We moeten onze klanten uitleggen dat aan alles nu eenmaal een prijs hangt’, aldus Saadé.

Daarbij ging hij wel voorbij aan het feit dat de vaarschema’s van veel diensten al maanden zwaar onder druk staan, waardoor de betrouwbaarheid tot een dieptepunt is gedaald. In de meeste gevallen liggen de oorzaken buiten de invloed van de rederijen, zoals de al maanden aanhoudende zware congestie in Los Angeles/Long Beach, waardoor vaarschema’s in het honderd lopen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding