Details zijn schaars omdat de joint venture nog geen werkelijkheid is. Voorlopig hebben de rederijen alleen hun intentie uitgesproken, maar het voorbereidende werk om de benodigde goedkeuringen te krijgen is in volle gang. De joint venture moet zowel door de Duitse als Nederlandse mededingingsautoriteiten worden goedgekeurd.

Uitsluitsel

Jumbo’s woordvoerder Jan Hein Reeringh verwacht binnen een maand uitsluitsel te hebben. ‘We kunnen op dit moment niet meer zeggen totdat er goedkeuring is gegeven. De goedkeuring kan ook komen in de vorm van een ‘Ja, op voorwaarde dat’, wat betekent dat we onze plannen zullen moeten aanpassen’, zegt hij.

Als de bedrijven groen licht krijgen creëren ze een heavy-lift powerhouse met ten minste 31 zwaar uitgeruste kraanschepen. ‘Door onze schepen te bundelen kunnen we een veel grotere vloot aanbieden. Daardoor kan lading worden geboekt op zowel SAL- als Jumbo-schepen, dus bieden we ook een grotere verscheidenheid aan schepen aan”, zegt Reeringh.

De rederijen blijven beiden in hun hoofdkantoor in Nederland en Duitsland. Volgens Reeringh zullen er ook geen gevolgen zijn voor het personeel van de bedrijven.

Krachtpatser

De Jumbo-SAL Alliantie, zoals de bedrijvende geplande samenwerking op dit moment noemen, zal naar verwachting heer en meester zijn in het zeer zware heavy-lift transport segment. Maar voor de individuele rederijen zijn de vloten ook complementair aan elkaar. SAL krijgt een flinke boost in de hele grote hefvermogens, terwijl Jumbo zijn vloot flink uitbreidt flink in het middelzware segment waarin de rederij ondervertegenwoordigd is.

Jumbo exploiteert negen heavy-lift schepen met hefvermogens van 650 tot 3.000 ton. Het grootste deel van dat tonnage bevindt zich in de zwaardere range met vier schepen die 1.800 ton en twee schepen die 3.000 ton kunnen hijsen.

SAL heeft een vloot van 22 heavy-lift schepen. De vlaggenschepen zijn de MV Lone en MV Svenja die elk tot 2.000 ton kunnen hijsen. Daarnaast heeft de rederij ook vier schepen met hefvermogens tot 1.400 ton. Het grootste deel van de vloot bevindt zich echter in het middensegment met hefvermogens van 640 tot 900 ton.

Consolidatie

Sinds de faillissementen van Hansa Heavy Lift en Zeamarine is er behoorlijk wat consolidatie geweest in de midrange heavy-lift schepen. Met name Spliethoff en United Heavy Lift haalden veel tonnage uit de ondergangen van hun concurrenten.

Spliethoff heeft tien P-Type schepen aan zijn vloot toegevoegd, zeven met een hefvermogen van 1.400 ton en drie met een vermogen van 800 ton. Samen met de 11 BigLift heavy-lift, die variëren in hefvermogen van 800 tot 2.200 ton, kan de Nederlandse rederij als de grootste directe concurrent van de SAL-Jumbo combinatie worden beschouwd.

Onder de hijscapaciteit van 1.000 ton zijn United Heavy Lift en BBC Chartering echter ook grote spelers. United Heavy Lift wist na het faillissement van Zeamarine diens vloot van jonge en moderne F900-schepen te bemachtigen (900 ton). Die vloot breidt de Duitse rederij nu verder uit middels een nieuwbouwprogramma die nog eens acht van deze schepen aan de vloot toevoegen. De eerste in deze serie werd begin dit jaar al opgeleverd. BBC Chartering, de grootste multipurpose vessel (MPV) rederij ter wereld, heeft 13 schepen met een hefvermogen van 800 ton en nog eens acht die 700 ton kunnen hijsen. Een andere noemenswaardige concurrent is AAL Shipping, dat 14 700-tons kraanschepen bezit.

Intermarine

Voor SAL Heavy Lift is dit de tweede grote uitbreiding in korte tijd. In oktober vorig jaar nam het bedrijf de op de Amerikaanse markt gerichte breakbulkrederij Intermarine over. Of de nieuwe joint venture Jumbo ook toegang tot die vloot verschaft is nog niet duidelijk. Maar als dit wel het geval is krijgt Jumbo toegang tot nog eens zes kleinere heavy-lift schepen en een sterk Amerika-netwerk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding