Oproep scheepvaart aan EU: ‘Omarm ammoniak, negeer biobrandstof’

Open brief

Bevorder in de scheepvaart het gebruik van groene waterstof en ammoniak en laat biobrandstoffen maar links liggen. Die oproep doet een aantal bedrijven en organisaties uit de maritieme sector in een open brief aan Frans Timmermans, vice-president van de Europese Commissie, en drie eurocommissarissen, onder wie Adina Vălean van transportzaken.

Groene waterstof en ammoniak zijn de meest veelbelovende brandstoffen om de Europese Green Deal-doelstellingen te bereiken, aldus de brief, die is ondertekend door onder meer de transportbedrijven DFDS en CMB, classificatiemaatschappij Lloyd’s Register, grondstoffenhandelaar Trafigura en milieuorganisatie Transport & Environment.

Alternatieve brandstoffen

‘Er zijn vele potentiële alternatieve brandstoffen voor de scheepvaart, maar ze zijn niet allemaal even veelbelovend,’ aldus de openbriefschrijvers. ‘Biobrandstoffen gemaakt van gewassen zijn schadelijker dan fossiele brandstoffen. En hoewel sommige geavanceerde biobrandstoffen emissiereducties kunnen opleveren, worden die beperkt door de verkrijgbaarheid van duurzame grondstoffen.’

Het nadeel van groene waterstof en ammoniak is dan weer dat ze ‘heel duur’ zijn, maar juist dat probleem zou de EU kunnen bestrijden door een ondubbelzinnige keuze voor de twee specifieke brandstoffen te maken, zo betogen de schrijvers in hun brief aan Brussel: ‘Om grote investeringen in electrolysers en ammoniakfabrieken te rechtvaardigen, moet het Europese beleid voor scheepsbrandstoffen een duidelijk vraagsignaal afgeven aan potentiële investeerders.’

De productie van groene waterstof en ammoniak voor de scheepvaart zal wereldwijd investeringen vergen van circa 1,4 biljoen dollar, en dat is volgens de opstellers van de open brief geen bedrag om van te schrikken, maar juist ‘het soort investeringen dat nodig is om Europa na Covid uit de economische brokstukken omhoog te trekken’, een ‘kans voor nieuwe banen en duurzame economische groei’.

Oproep scheepvaart aan EU: ‘Omarm ammoniak, negeer biobrandstof’ | NT

Oproep scheepvaart aan EU: ‘Omarm ammoniak, negeer biobrandstof’

Open brief

Bevorder in de scheepvaart het gebruik van groene waterstof en ammoniak en laat biobrandstoffen maar links liggen. Die oproep doet een aantal bedrijven en organisaties uit de maritieme sector in een open brief aan Frans Timmermans, vice-president van de Europese Commissie, en drie eurocommissarissen, onder wie Adina Vălean van transportzaken.

Groene waterstof en ammoniak zijn de meest veelbelovende brandstoffen om de Europese Green Deal-doelstellingen te bereiken, aldus de brief, die is ondertekend door onder meer de transportbedrijven DFDS en CMB, classificatiemaatschappij Lloyd’s Register, grondstoffenhandelaar Trafigura en milieuorganisatie Transport & Environment.

Alternatieve brandstoffen

‘Er zijn vele potentiële alternatieve brandstoffen voor de scheepvaart, maar ze zijn niet allemaal even veelbelovend,’ aldus de openbriefschrijvers. ‘Biobrandstoffen gemaakt van gewassen zijn schadelijker dan fossiele brandstoffen. En hoewel sommige geavanceerde biobrandstoffen emissiereducties kunnen opleveren, worden die beperkt door de verkrijgbaarheid van duurzame grondstoffen.’

Het nadeel van groene waterstof en ammoniak is dan weer dat ze ‘heel duur’ zijn, maar juist dat probleem zou de EU kunnen bestrijden door een ondubbelzinnige keuze voor de twee specifieke brandstoffen te maken, zo betogen de schrijvers in hun brief aan Brussel: ‘Om grote investeringen in electrolysers en ammoniakfabrieken te rechtvaardigen, moet het Europese beleid voor scheepsbrandstoffen een duidelijk vraagsignaal afgeven aan potentiële investeerders.’

De productie van groene waterstof en ammoniak voor de scheepvaart zal wereldwijd investeringen vergen van circa 1,4 biljoen dollar, en dat is volgens de opstellers van de open brief geen bedrag om van te schrikken, maar juist ‘het soort investeringen dat nodig is om Europa na Covid uit de economische brokstukken omhoog te trekken’, een ‘kans voor nieuwe banen en duurzame economische groei’.