Stena Bulk presenteert hybride bulkcarrier op waterstof

zelfvoorzienend

Stena Bulk heeft een hybride bulkcarrier ontworpen. Met de ‘Infinitymax’ wil het bedrijf de CO2-uitstoot verminderen in de scheepvaart, zo laat het Zweedse scheepvaartbedrijf zelf weten. Volgens Stena Bulk zou de bulkcarrier tussen 2030 en 2035 in de vaart kunnen komen.

De bulkcarrier is ontworpen om zowel droge als natte ladingen te vervoeren.

Waterstof

Het vaartuig gebruikt waterstof als scheepsbrandstof en windturbines om meer energie op te wekken. Ook zijn er opvouwbare vleugelzeilen aanwezig in het conceptontwerp die volgens Stena Bulk de efficiëntie ‘aanzienlijk verbetert’.

Elk van de laadeenheden van de ‘Infinitymax’ is ontworpen om zelfvoorzienend te zijn in termen van energieverbruik, waarbij windturbines en zonnepanelen alle elektriciteit opwekken die nodig is voor interne systemen. De laadeenheden zijn ook zo ontworpen dat ze buiten havens kunnen worden afgezet en door sleepboten kunnen worden opgehaald, waardoor volgens het bedrijf opstoppingen worden vermeden.

Hoewel de schepen om veiligheids- en flexibiliteitsredenen zullen worden bemand, heeft Stena Bulk het concept ontworpen om semi-autonoom te zijn. Het bedrijf wil daarnaast het welzijn van de bemanning aan boord verbeteren door de rol van de bemanning aan boord te veranderen, met minder zware arbeid en meer focus op monitoring en interactie met operators aan de wal.

- Stena Bulk presenteert hybride bulkcarrier
De opvouwbare vleugelzeilen ingeklapt

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Stena Bulk presenteert hybride bulkcarrier op waterstof | NT

Stena Bulk presenteert hybride bulkcarrier op waterstof

zelfvoorzienend

Stena Bulk heeft een hybride bulkcarrier ontworpen. Met de ‘Infinitymax’ wil het bedrijf de CO2-uitstoot verminderen in de scheepvaart, zo laat het Zweedse scheepvaartbedrijf zelf weten. Volgens Stena Bulk zou de bulkcarrier tussen 2030 en 2035 in de vaart kunnen komen.

De bulkcarrier is ontworpen om zowel droge als natte ladingen te vervoeren.

Waterstof

Het vaartuig gebruikt waterstof als scheepsbrandstof en windturbines om meer energie op te wekken. Ook zijn er opvouwbare vleugelzeilen aanwezig in het conceptontwerp die volgens Stena Bulk de efficiëntie ‘aanzienlijk verbetert’.

Elk van de laadeenheden van de ‘Infinitymax’ is ontworpen om zelfvoorzienend te zijn in termen van energieverbruik, waarbij windturbines en zonnepanelen alle elektriciteit opwekken die nodig is voor interne systemen. De laadeenheden zijn ook zo ontworpen dat ze buiten havens kunnen worden afgezet en door sleepboten kunnen worden opgehaald, waardoor volgens het bedrijf opstoppingen worden vermeden.

Hoewel de schepen om veiligheids- en flexibiliteitsredenen zullen worden bemand, heeft Stena Bulk het concept ontworpen om semi-autonoom te zijn. Het bedrijf wil daarnaast het welzijn van de bemanning aan boord verbeteren door de rol van de bemanning aan boord te veranderen, met minder zware arbeid en meer focus op monitoring en interactie met operators aan de wal.

- Stena Bulk presenteert hybride bulkcarrier
De opvouwbare vleugelzeilen ingeklapt

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement