DGF, het logistieke dochterbedrijf van de Deutsche Post, verloor 11% aan teu vergeleken met 2019, terwijl het Zwitserse Kuehne + Nagel 7% aan vrachtvolume kwijtraakte. De mondiale containermarkt nam vorig jaar volgens schattingen van marktanalisten slechts met 1 tot 2% af zodat de grote netwerkexpediteurs het aanzienlijk slechter hebben gedaan dan het marktgemiddelde.

Voorkeursbehandeling

Het is intussen onduidelijk waar naartoe die verloren lading van de grote expediteurs is verdwenen. De betroffen expediteurs geven er zelf geen duidelijk antwoord op, maar er is een vermoeden dat containerreders zelf met die marktaandelen aan de haal zijn gegaan door rechtstreeks containercapaciteit aan verladers te verkopen.

Dat is tenminste de overtuiging van de belangenvereniging van Duitse zeehavenexpediteurs (KDS). ‘Rederijen benutten de huidige situatie door verladers een voorkeursbehandeling te geven op het gebied van detention, equipment of transportgaranties’, schrijven zij.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding