Dat heeft de Deense maritieme site ShippingWatch onthuld. Die kreeg een vijftien punten tellende handleiding van het bedrijf in handen voor scheepsofficieren met instructies om aanlopen in Israëlische haven te verhullen. Norden heeft toegegeven ‘dat in het verleden bepaalde onjuiste en onaanvaardbare praktijken met betrekking tot aanloophavens in Israël zijn toegepast’.

De kern ervan was dat de scheepsleiding voor reizen naar Israël twee vaarplannen moest opstellen, een echte en een vervalste. Zodra het schip Israël had verlaten, moest het echte vaarplan worden vernietigd. Het vervalste vaarplan moest vervolgens in het logboek en andere relevante documenten worden opgenomen.

Arabische landen

Achtergrond van deze praktijk is dat sommige Arabische landen schepen die ooit een Israëlische haven hebben aangedaan de toegang tot hun havens ontzeggen. Norden zegt dat dit gebeurde in een moeilijke geopolitieke situatie waarin het een ‘uitdaging’ was om zowel de handel met Israël als die met bepaalde Arabische landen in stand te houden.

ShippingWatch heeft verder interne e-mails uit 2016 in handen met instructies voor de gezagvoerder van de ‘Nord Princess’ om het schip tijdelijk in ‘Nord PRI’ om te dopen op een trip naar Israël. Hij moest de havenautoriteiten van Port Said toestemming vragen buitengaats op orders te wachten. Vervolgens moest hij ‘op een handige plek’ tussen de Egyptische haven en Cyprus de vereiste ‘modificaties’ toepassen en doorvaren naar Israël. Een nieuw logboek zou hem vanaf kantoor worden toegezonden.

Gestopt

Norden zegt in juli 2019 gestopt te zijn met het bijhouden van dubbele logboeken en het vervalsen van andere documenten. Onduidelijk is wanneer het bedrijf ermee is begonnen en of het Deense openbaar ministerie de zaak onderzoekt. Moedwillig onjuiste informatie in een logboek vermelden, geldt in de scheepvaart als een halsmisdrijf.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding