De reders ‘genieten van hun moment in de zon’, zegt Patrik Berglund, ceo van Xeneta. De contracttarieven die zij gemiddeld kunnen vragen, zijn nu 17,1% hoger dan in maart vorig jaar. De Europese import is zelfs 31,2% duurder dan een jaar geleden. ‘Gigantisch’, aldus Berglund.

De Xeneta-ceo spreekt van ‘een buitengewone tijd voor een sector die erg moeilijke jaren achter de rug heeft waarin ze doorlopend met vraag en aanbod moest jongleren en met de concurrentie om marktaandeel moest vechten’.

Onderhandelingstafel

In de huidige markt zijn het de rederijen die vol zelfvertrouwen aan de onderhandelingstafel gaan zitten en schuiven verladers bedremmeld aan in ‘een positie van zwakte’, aldus Berglund. ‘We hebben zelfs gehoord dat rederijen in toenemende mate selectief worden als het om klanten gaat, ze doen alles om hun toekomstige verdiensten zoveel mogelijk te optimaliseren.’ Het is in 2021 volgens Berglund ‘zonder twijfel een beproeving om een ladingeigenaar te zijn’. Zijn prijzenbarometer is gebaseerd op actuele gegevens van grote verladers als Unilever, Nestle en L’Oréal.

De Suezkanaal-blokkade heeft de balans tussen vraag en aanbod in de containervaart alleen maar schever gemaakt voor de verladers, stelt Berglund. ‘Het is moeilijk om voor verladers nu licht te zijn aan het eind van de steeds donkerder wordende contracttarieventunnel’, aldus de data-analist.

Spottarief

Het gemiddelde spottarief in de containervaart op Europa is volgens de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) van afgelopen vrijdag voor het eerst sinds vier weken weer iets gestegen, wat een effect zou kunnen zijn van de toestand in het Suezkanaal, al is het geen stijging die het hoge tariefniveau van januari of december meteen weer binnen bereikt brengt.

Het Britse transportmedium Loadstar meldt ondertussen dat containerrederijen zouden overwegen om een ‘Kaaptoeslag’ in te voeren, nu tal van schepen die oorspronkelijk via het Suezkanaal zouden varen, zijn omgeleid en via de Kaap de Goede Hoop varen. Dat kost een à twee weken extra vaartijd en dus meer brandstof. Schepen die om Afrika heen varen, besparen anderzijds wel een half miljoen dollar aan tolgeld, want zoveel kost het containerreuzen om het Suezkanaal te mogen gebruiken.

Bovenop de reguliere containertarieven en een mogelijke omvaartoeslag moeten verladers zich de komende tijd ook nog eens schrap zetten voor nieuwe ‘piekseizoentoeslagen’, voorziet Xeneta.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding