De ‘CMA CGM Jacques Saade’ werd afgelopen herfst in gebruik genomen als het eerste grote containerschip dat op lng vaart. Het vaartuig, het eerste uit een serie van negen, heeft officieel een capaciteit van 23.000 teu. Een deel van de nieuwe recordvracht zal in Nederland van boord gaan: de ‘CMA CGM Jacques Saade’ vaart in de French Asia Line 1 (FAL 1), een dienst die onder meer Rotterdam en Hamburg aanloopt.

Maiden trip

De ‘HMM Nuri’, het eerste exemplaar uit een serie van acht nieuwe 16.000 teu-schepen van de Zuid-Koreaanse rederij HMM, is dinsdag op haar maiden trip vanuit de haven van Singapore vertrokken met 13.438 teu aan boord. Ook dit vaartuig is daarmee tjokvol, want HMM meldt zelf dat de maximale laadcapaciteit van de 16.000 teu-schepen uit oogpunt van veiligheid en vrachtgewicht feitelijk ongeveer 13.300 teu is.

De ‘HMM Nuri’ vaart in de Far East Europe 4-dienst (FE4) van THE Alliance en zal na een doortocht via het Suezkanaal eerst Rotterdam aanlopen, zo meldt de Koreaanse rederij. Daarna volgen bezoeken aan Hamburg, Antwerpen en Southampton.

‘Meeste geladen containers’

HMM meldt verder dat de twaalf 24.000 teu-schepen uit haar vloot sinds april vorig jaar op de Azië-Europa-route 37 zeereizen hebben gemaakt, waarvan er 36 waren volgeboekt. De Koreaanse rederij claimt echter niet zoals CMA CGM het ‘meeste geladen containers’-record.

De containerrederijen tonen hoe dan ook in de eerste plaats trots als het gaat om het benutten van de capaciteit van hun grote nieuwe vaartuigen, ondanks de stemmen die hier en daar opgaan dat schepen misschien te volgepropt worden, na verschillende incidenten met containerreuzen op de Stille Oceaan, in het Waddengebied en in het Suezkanaal.