Hij denkt dat de vertragingen in Amerikaanse en Europese havens de rest van het het tweede kwartaal zullen aanhouden en verwacht dat de situatie op zijn vroegst in het derde kwartaal geleidelijk zal normaliseren. Hij zei zich met name zorgen te maken over Rotterdam en Britse havens: ‘Mogelijk moeten we naar alternatieven kijken om ervoor te zorgen dat we geen onnodig tijdverlies oplopen’.

Afvaarten schrappen

Hij zei verder dat  Hapag op dit moment op een aantal routes afvaarten schrapt in een poging het netwerk voor het komende piekseizoen in het derde kwartaal op orde te hebben. Omdat veel diensten een rotatie hebben van twaalf tot veertien weken, kost het volgens hem veel tijd om alles weer op schema te krijgen.

Het tekort aan beschikbare containers, dat al sinds eind vorig jaar aanhoudt, is volgens hem nog steeds niet opgelost. ‘De gebruikstijd van containers is met ongeveer 20% gestegen, wat betekent dat we ook 20% meer boxen nodig hebben om dezelfde hoeveelheid goederen te vervoeren’, aldus Habben Jansen.

De krapte die uit de vertragingen en het materieeltekort voortvloeit, zal volgens hem leiden tot ‘aanzienlijke’ tariefstijgingen in jaarcontracten die de komende maanden aflopen en vernieuwd moeten worden. Hij signaleerde wel dat er aan de stijging van de spotprijzen een eind gekomen lijkt te zijn en dat de markt voor spotvervoer inmiddels redelijk in evenwicht is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding