De aankondiging van de de Panama Canal Authority (ACP) volgt op protesten van redersverenigingen. De International Chamber of Shipping (ICS), de Asian Shipowners ‘Association (ASA) en de European Community Shipowners’ Association (ECSA) hadden in een gezamenlijk brief hun ‘bezorgdheid’ geuit over de snelheid waarmee de kanaalbeheerder de tarieven wilde verhogen.

Volgens de brancheverenigingen hadden rederijen daardoor niet genoeg tijd om zich aan te passen. Volgens hen gaan de tarieven met 20.000 tot 58.500 dollar per transitreservering omhoog. Dat zou neerkomen op een stijging van minimaal 56% tot maximaal 176%. Gemiddeld varen er ongeveer veertig schepen per dag door het kanaal tussen de Atlantische en Stille Oceaan.

Capaciteit

Het Panamakanaal heeft het reserveringssysteem enkele jaren geleden ingevoerd omdat de capaciteit door een oplopend watertekort fors onder druk staat. Behalve die transitreservering betalen schepen nog tolgeld, waarvan de hoogte onder meer is gebaseerd op de tonnage van het schip. Mist een rederij haar reservering, dan worden de reserveringskosten niet terugbetaald.

De belangenverenigingen zijn tevreden over het besluit om de tariefverhoging uit te stellen en pleiten voor structureel overleg met de ACP over tarieven en andere kwesties. Secretaris-generaal Guy Platten van de ICS wijst erop dat de tariefverhoging een aanzienlijke stijging van de kosten betekent voor een sector, die hard wordt geraakt door de gevolgen van de coronapandemie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding