De twee ondernemingen hadden begin maart al de intentie uitgesproken om de krachten te bundelen, zoals Nieuwsblad Transport destijds berichtte.

Sindsdien is achter de schermen verder gewerkt aan de vorming van de nieuwe ‘powerhouse’, zoals de bedrijven hun joint venture omschrijven. Zo kregen ze deze maand het groene licht van de Duitse mededingingsautoriteiten.

Aparte merken

Jumbo en SAL bundelen hun wereldwijde commerciële activiteiten en hebben tezamen de beschikking over een vloot van dertig heavy lift-schepen. Met de joint venture wordt ‘een grote, gezamenlijke verkooporganisatie’ gecreëerd, aldus Jumbo. Jumbo houdt gewoon zijn hoofdkantoor in Schiedam, en SAL het zijne in Hamburg. De bedrijven benadrukken dat Jumbo en SAL wel op eigen benen blijven staan en als aparte merken actief blijven.

De bedrijven zeggen door hun krachtenbundeling onder meer hun ‘geografische bereik’ te kunnen vergroten. ‘Onze klantenkring en belangen zijn veranderd,’ zo geeft Jumbo-ceo Michael Kahn (foto) een verklaring voor de gezette stap. ‘Om een efficiënte wereldwijde speler in ons vakgebied te blijven, moet je je altijd aanpassen en vernieuwen.’ Jens Baumgarten, directeur chartering van SAL Heavy Lift, noemt de joint venture ‘een stevig antwoord op de behoeften van grote aannemers en EPC’s (EPC=Engineering, Procurement and Construction, red), en ook die van producenten en expediteurs.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding