In een interview met ShippingWatch zegt R&D-directeur Juha Kytölä te verwachten dat er vanwege de technische complexiteit hooguit een bescheiden rol voor de in principe emissieloze brandstof op zee is weggelegd. ‘De energiedichtheid is relatief laag en opslag is erg complex omdat het gekoeld moet blijven tot 257 graden onder nul’, zegt hij.

Dit betekent volgens hem niet per se dat er geen toepassingen zijn voor waterstof als brandstof. Het bedrijf is volgens hem wel vergevorderd met de ontwikkeling van waterstofmotoren, maar denkt dat die vooral op land zullen worden gebruikt. Containerlijn Hapag-Lloyd zei eerder deze maand ook geen grote rol voor waterstof in de scheepvaart te zien.

Groene methanol

Volgens Kytölä is groene methanol op dit moment de meest kansrijke alternatieve brandstof. ‘Groene methanol is interessant omdat het de gemakkelijkste van de alternatieve brandstoffen is, al zijn de productiekosten ervan nog hoog.’

Daarnaast werkt Wärtsiliä aan de ontwikkeling van een ammoniakmotor, waarvan het in 2023 een eerste versie wil presenteren. Kytölä ziet ammoniak als kansrijk omdat de benodigde investeringen relatief laag zijn. De grootste uitdaging is volgens hem de veiligheid, omdat zuivere ammoniak uiterst giftig is.