De andere partners in de alliantie zijn de Duitse motorenfabrikant MAN Energy Solutions, het Franse energieconcern Total, het Japanse NYK Line en de eveneens Japanse scheepsbouwer Japanese Mitsubishi Heavy Industries. De groep mengt zich daarmee nadrukkelijk in het debat over de vervanging van stookolie door duurzame brandstoffen, waarin ammoniak een steeds grotere rol lijkt te spelen.

Groene ammoniak

Groene ammoniak kan worden geproduceerd uit hernieuwbare energiebronnen zoals wind door middel van elektrolyse, waardoor de brandstof in principe als emissievrij alternatief kan worden ingezet. Grootste probleem ervan is dat zuivere ammoniak uiterst giftig en bijtend is, waardoor een minieme lekkage tot levensgevaarlijke situatie kan leiden.

De groep bundelt nu de krachten om veilig gebruik van ammoniak als brandstof voor de scheepvaart mogelijk te maken. ‘Vanwege de extreme toxiciteit van ammoniak is het van cruciaal belang om de risico’s voor zowel mensen, schepen en installaties en het milieu te verkleinen’, schrijven de bedrijven in een gezamenlijke verklaring die is verspreid door het Maersk Mc- Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.

Fatale ongelukken

Het project moet het risico van fatale ongelukken als gevolg van lekkage in kaart brengen evenals de risico’s die zijn verbonden aan het gebruik van tanks en andere apparatuur voor opslag en gebruik van ammoniak aan boord van schepen. Daarbij wordt ook gekeken naar alternatieve scheepsontwerpen, die gebaseerd zijn op het gebruik van de gevaarlijke brandstof.

Het onderzoek wordt gefinancierd door de deelnemende partners, gecoördineerd door het Maersk-centrum en loopt naar verwachting tot het eind van het jaar. Maersk heeft overigens al een overeenkomst met DFDS voor de afname van groene ammoniak uit een nieuwe fabriek in het Deense Esbjerg, die naar verwachting in 2026 gaat produceren.

Vorige week publiceerde de Wereldbank een rapport waarin werd geconcludeerd dat ammoniak en waterstof ‘momenteel de meest veelbelovende CO2-vrije brandstoffen voor de scheepvaart zijn’. Volgens het rapport zijn de twee brandstoffen ‘schaalbaarder en kosteneffectiever’ dan biobrandstoffen en synthetische, op CO2 gebaseerde opties.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding