De Denen zeggen nu ‘op verantwoorde wijze’ weer boekingen van spotlading te accepteren. Maar voegen er de waarschuwing aan toe ‘dat volledige acceptatie van boekingen op korte termijn wordt bepaald door de beschikbaarheid van havens en materieel’. Die beschikbaarheid kan worden vastgesteld via het boekingsplatform Maersk Spot.

De rederij zegt verder te verwachten dat de zesdaagse stremming van het Suezkanaal vorige maand tot ver in mei zal doorwerken in de vaarschema’s. Net als andere rederijen kampt Maersk ook nog steeds met een tekort aan beschikbare containers, een neveneffect van de vertragingen.

De rederij probeert daarom om de instroom van nieuwe containers te versnellen en verwacht voor het midden van het jaar 260.000 teu aan gewone containers te hebben toegevoegd. In de tweede helft van vorig is er al 400.000 teu aan nieuwe containers in gebruik genomen.

Uit gegevens van het online platform Container xChange blijkt overigens dat de gemiddelde prijs van een tweedehands standaard twintigvoeter de afgelopen maanden bijna is verdubbeld. Waar die in november voor gemiddeld net onder de 1300 dollar van eigenaar verwisselden, was dit vorige maand volgens het online platform opgelopen tot boven de 2500 dollar.