Volgende week al doet CU Lines achtereenvolgens de havens van Antwerpen, Rotterdam en Hamburg aan met de ‘Ren Jian 17’, een schip met een capaciteit van 4400 teu. De even grote ‘Ren Jian 25’ zet deze week vanuit Shanghai koers naar Europa, om eind mei dezelfde drie grote havens te bezoeken. De ‘Aisopos II’ (2000 teu) is eerder deze week al vertrokken uit de Chinese havenstad Ningbo en wordt op 21 mei in Antwerpen verwacht, waarna ook dit schip Rotterdam en Hamburg aandoet.

Inkooporganisatie

CU Lines maakte in februari kennis met de Europese markt toen de Chinese rederij in opdracht van een inkooporganisatie voor retailbedrijven de ‘Laila’ (2700 teu) eenmalig naar Europa stuurde met aan boord containers vol goederen voor supermarktketens en doe-het-zelfwinkels. Dat bezoek smaakte de Chinese rederij naar meer.

Ceo Patrik Berglund van het Noorse dataplatform Xeneta noemde CU Lines al eens als een bedrijf dat mogelijk gebruik zal proberen te maken van de huidige hectiek in het containerverkeer om een voet tussen de deur te krijgen van het lucratieve Azië-Europa-vervoer. Al zijn de vaartuigen van CU Lines voorlopig nog bescheiden in vergelijking met de containerreuzen die op het vaargebied actief zijn.

De Chinese rederij, opgericht in 2005, stelde Neptumar (Antwerpen, Rhoon) enkele weken geleden aan als scheepsagent.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding