Beide nieuwe schepen zullen lng-ready zijn. De rederij en de scheepsbouwer werken ook samen met hun classificatiemaatschappij om een ammonia-ready notatie op te nemen, met de mogelijkheid om de CO2-uitstoot tot nul terug te brengen zodra de technologie, de logistiek en het regelgevend kader dit toelaten.

Tegen het einde van de zomer zou het zover moeten zijn. De nieuwbouwschepen zijn niet alleen aanzienlijk zuiniger dan de schepen die ze zullen vervangen, ze worden ook uitgerust met technologie voor de reiniging van uitlaatgassen en met een systeem voor de behandeling van ballastwater.

186 miljoen

Euronav betaalt 186 miljoen dollar voor deze schepen. Daarin ingegrepen is een bedrag van 4.2 miljoen dollar voor toevoegingen en upgrades van de standaardspecificaties. Ze zullen worden opgeleverd in het vierde kwartaal van 2022 en het eerste kwartaal van 2023. Euronav heeft ook de optie om een derde VLCC met dezelfde specificaties te bestellen, met oplevering in het tweede kwartaal van 2023.

‘Op de tweedehandsmarkt zijn eco-schepen met een laag verbruik van de nieuwste generatie, die de mogelijkheid bieden om geconverteerd of omgebouwd te worden om LNG of ammoniak als lage emissie-brandstofbron niet te vinden’, aldus CEO Hugo De Stoop.

‘Met de stijgende staalprijzen en beperkingen van de werfcapaciteit tot 2024 in het achterhoofd, wilden we deze kans grijpen om onze vloot te verjongen met twee of drie moderne VLCC’s. Ze zullen oudere en minder efficiënte schepen vervangen, die onze vloot zullen verlaten rond dezelfde periode als de levering.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding