Het is precies een jaar geleden dat de containerlijnvaart door de uitbraak van de coronapandemie helemaal in zak en as zat: de SCFI zat begin mei 2020 net boven de 800 punten. In de armoedigste periode voor de containerlijnvaart, een half decennium geleden, was de index zelfs bijna tot de 400 punten gedaald.

Spottarieven

Door de kooplust van consumenten in het feestdagenseizoen schoot de index aan het einde van het coronajaar omhoog, maar werd de 3000-puntengrens net niet gepasseerd. Nu de spottarieven door de recente Suezkanaal-blokkade en de schaarste aan lege zeecontainers opnieuw omhoog zijn gestuwd, komt die 3000 punten toch nog dichtbij.

In de SCFI worden verschillende internationale vaargebieden vanuit Shanghai meegewogen. Ook het Azië-Europa-tarief leverde een flinke bijdrage aan het nieuwe indexrecord, want dat gemiddelde tarief steeg naar 4325 dollar per teu, waarmee de 4281 dollar per teu van medio februari is overtroffen.

Ook de concurrerende index Freightos Baltic steeg dit weekend naar een nieuwe recordhoogte, van 4372 dollar per teu. Het Azië-Europa-tarief op deze index steeg in een week tijd met 6%.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding