Ook de kortetermijn-spottarieven wijzen inderdaad nog allesbehalve op een kentering. De Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), de index die de vinger aan de pols houdt van de wereldwijde spotprijzen, brak vrijdag voor het eerst in zijn bestaan door de grens van 3.000 punten. De SCFI staat nu op 3100 punten, een stijging met 120 punten vergeleken met een week geleden. Een jaar geleden stond de index op 800 punten.

Contracttarieven

De contracttarieven, die normaliter het spoor van de spotprijzen volgen, klommen volgens de barometer van Xeneta in april met 4,1%. Verladers die nu met containerrederijen contracten afsluiten, betalen volgens het Noorse platform gemiddeld 23,5% meer dan ze in december deden. In de VS, waar de havens de afgelopen maanden de ernstigste congestie hadden, betalen sommige verladers zelfs twee keer zoveel als een jaar geleden. En in Europa heeft de recente Suezkanaal-blokkade de supply chains verder onder druk gezet en verladers alle hoop op een snelle verlichting ontnomen, aldus Xeneta.

De contracttarieven voor importcontainers in Europa bewogen zich volgens Berglund in april ‘richting de stratosfeer’, met een toename van 5,4% vergeleken met maart en een groei van 43% vergeleken met vorig jaar april. De stijgingen van de Europese exporttarieven waren met 2,3% (maand) en 7,3% (jaar) minder explosief.

Zorgwekkend voor de verladers is volgens Berglund verder, dat de barometers ook op de trans-Atlantische route nu nadrukkelijk omhoog wijzen. ‘Dat duidt erop dat er nog meer pijn voor de verladers opdoemt’.

De containerrederijen wrijven zich ondertussen in de handen, ziet de Xeneta-ceo. ‘Ze bevinden zich in een enorm sterke positie, waarin ze in principe de opdrachten en klanten kunnen kiezen zoals het hen het beste uitkomt.’

Nasleep

En in de nasleep van de Suezblokkade ‘dumpen de rederijen hun containers waar ze maar kunnen’, zo stelt Berglund, ‘zodat ze zo snel mogelijk lege containers kunnen laden en weer op pad kunnen’. Klakkeloos belanden veel ladingen zodoende op verkeerde locaties, zonder dat er een plan is om ze op de goede plek te krijgen, aldus Berglund. ‘Een dubbele klap’ voor de zich bont en blauw betalende verladers, constateert de Xeneta-ceo.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding