We noemden dat destijds nota bene ‘een ruime winst’ in het licht van de coronapandemie, die toen nog jong was (het Japanse boekjaar begint traditiegetrouw op 1 april).

Rode cijfers

In de beginperiode van de Japanse krachtenbundeling in de containervaart, die drie jaar geleden zijn beslag kreeg, vertoefde ONE nog diep in de rode cijfers. Het jaar voor die ‘ruime’ winst van 105 miljoen had het bedrijf nog ruim een half miljard dollar verlies geleden. De coronacrisis, die voor alle grote containerrederijen vorig jaar dankzij een explosieve online kooplust van de thuiszittende consumenten en omhoog schietende tarieven uitpakte als een financiële steun in de rug, is ook voor ONE de ultieme reddingsboei gebleken.

Zelfs in het eerste kwartaal van het Japanse boekjaar, toen de coronapandemie nog maar net op stoom was gekomen, boekte ONE meer winst dan het complete voorgaande jaar (167 miljoen winst), maar in het vierde kwartaal was het pas echt feest voor het Japanse bedrijf, met 2,8 miljard dollar winst.

De omzet van ONE steeg, gemeten over het gehele boekjaar, met 21,3%: van 11,9 miljard dollar naar 14,4 miljard dollar.

Bezettingsgraad

Uit de ONE-statistieken blijkt ook hoe vol de containerschepen afgelopen tijd zaten. De bezettingsgraad vanuit Azië richting Europa was over het hele boekjaar gemiddeld 99%. In het derde kwartaal liep dat op tot 102%. Op de route Azië-Noord-Amerika was de bezettingsgraad zelfs drie kwartalen achtereen 102 of 103%. Vanuit Europa naar het Verre Oosten was het wat rustiger, met schepen die gemiddeld voor 76% bezet waren.

Voor het nieuwe boekjaar durft ONE nog geen enkele prognose te maken. Voorspellingen zijn volgens het Japanse bedrijf ‘extreem moeilijk’ omdat niemand weet hoe de wereldeconomie gaat reageren op veranderingen in de coronasituatie.

Enerzijds vertrouwt ONE er wel op dat de vaccinatieprogramma’s corona gaan terugdringen, maar het bedrijf noemt mogelijke heroplevingen van het coronavirus door nieuwe mutaties ‘een grote reden voor bezorgdheid’. Want heel veel winst maken blijft de ambitie, maar het Japanse bedrijf is alle problemen van de coronapandemie, variërend van zorgen om de gezondheid van personeelsleden tot de ‘buitensporige druk op de complete wereldwijde bevoorradingsketen’ toch liever kwijt dan rijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding