Het gaat om een ruim 120 meter lange catamaran, die met een snelheid van zo’n 35 knopen tussen de Oost-Spaanse haven Dénia en Ibiza gaat pendelen. Het vaartuig is vooral voor passagiersvervoer bedoeld, maar beschikt over 500 meter rijbaan voor het overzetten van vrachtwagens. Het gaat overigens om een ‘dual fuel’-installatie, die ook op gasolie kan lopen.

400 mijl op lng

De ‘Eleanor Roosevelt’ is gebouwd door Armon Shipyards in Gijón en vergde een investering van zo’n negentig miljoen euro als onderdeel van een nieuwbouwprogramma van 400 miljoen. In lng-modus heeft de catamaran een actieradius van ongeveer 400 mijl, genoeg voor een roundtrip tussen Dénia en Ibiza. In gasolie-modus is het bereik 1500 kilometer.

Met de toevoeging van de ‘Eleanor Roosevelt’ komt het totale aantal lng-schepen van Balearia op zeven. Volgens de rederij is vorig jaar de uitstoot van 37.000 ton CO2 vermeden en zal de jaarlijkse hoeveelheid dankzij het lopende investeringsprogramma verder oplopen. Het schip kan 1200 passagiers meenemen, waarmee de capaciteit van het personenvervoer op de route met 60% wordt uitgebreid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding