Dat betekent dat de containerreus, die op 23 maart vastliep, voorlopig aan de ketting blijft liggen op het Great Bitter Lake. De Suez Canal Authority kreeg op 13 april toestemming om conservatoir beslag te leggen en zijn claim voor een schadevergoeding van 900 miljoen dollar kracht bij te zetten.

De beroepsrechter heeft nu bepaald dat SCA de beslaglegging mag handhaven wegens het ‘verzuim van de reder om een ​​bedrag van  900 miljoen dollar te betalen’. Charteraar Evergreen stelde eerder dat de schadeclaim nauwelijks onderbouwd is en een aantal ‘ongebruikelijke’ posten bevat als een ‘bergingsbonus’ van 300 miljoen dollar en een een vergoeding van geleden reputatieschade van eveneens 300 miljoen.

Garantstelling

Shoei Kisen Kaisha en verzekeraar UK P&I proberen al wekenlang een compromis met SCA te bereiken, maar tot nu toe houden de Egyptenaren hun poot stijf. Door de uitspraak van de beroepsrechter is de onderhandelingspositie van de kanaalbeheerder verder versterkt. De rederij zou overigens nog de mogelijkheid hebben om hoger beroep aan te tekenen.

Maritiem advocaat Gijs Noordam verwacht dat verzekeraar UK P&I zich uiteindelijk zal moeten toegeven en zich garant zal stellen voor de betaling van de vordering. ‘Als de juridische mogelijkheden zijn uitgeput, is dat nog de enige mogelijkheid om het schip vrij te krijgen. De verzekeraar zal dat alleen onder zwaar protest doen om zich juridisch in te dekken’, zegt hij. Anderzijds zal SCA volgens hem alles uit de kast halen om ‘geld uit die garantie te trekken’.

Waardeverlies

Het uitvaarverbod is niet van toepassing op de bemanning en vijf bemanningsleden hebben al toestemming gekregen om te vertrekken. Bernhard Schulte Shipmanagement, dat het schip operationeel beheert, zegt dat het welzijn van de bemanning ‘de hoogste prioriteit’ heeft.

De gerechtelijke uitspraak vergroot de onzekerheid rond de naar schatting meer dan 15.000 teu aan geladen containers aan boord. De waarde daarvan loopt in de honderden miljoenen. Een deel van de lading, zoals seizoensartikelen, verliest in hoog tempo aan waarde naarmate de beslaglegging langer duurt. De rechter heeft bepaald dat de containers niet op een ander schip mogen worden overgeslagen, zoals Evergreen heeft overwogen.

Borgsom

Omdat de rederij averij grosse heeft ingeroepen, zullen ladingbelanghebbenden moeten meebetalen aan de bergingskosten. Dat betekent dat ze een borgsom zullen moeten storten, of een bankgarantie moeten overhandigen, om hun containers terug te krijgen. De afwikkeling van de averij grosse, die waarschijnlijk in beslag zal nemen, is uitbesteed aan de Britse dispacheur Richard Hogg Lindley.

Lees ook: ‘Reputatieschade en gemiste inkomsten vallen niet onder averij-grosse’

Bekijk de uitzending van NT TV over de averij-grosse:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding