Ook de omzet steeg fors, met bijna 30% tot 12,4 miljard dollar. De glanzende cijfers komen niet als een verrassing. De Deense reus verdubbelde onlangs zijn outlook voor dit jaar en voorziet nu een nettowinst van rond de tien miljard dollar voor het hele jaar.

Winstexplosie

De winstexplosie is te danken aan de sterk gestegen vraag naar containervervoer in combinatie met onder meer regionale containertekorten, waardoor de effectieve capaciteit wordt beperkt. Volgens Maersk werden in het eerste kwartaal van dit jaar 8% meer containers vervoerd dan vorig jaar.

De rederij zegt dat de groei voor een belangrijk deel te danken is aan de steunpakketten in verband met de coronapandemie van veel landen. ‘De markt wordt grotendeels aangedreven door publieke stimuleringspakketten in combinatie met maatschappelijke lockdowns, die hebben geleid tot een aanzienlijke toename van de vraag naar consumptiegoederen’, aldus het kwartaalbericht.

Vrachttarieven

Topman Søren Skou spreekt van ‘een uitzonderlijk sterke prestatie met een recordwinst voor het kwartaal’. Vooral de divisies Ocean, Logistics en Terminals rapporteerden volgens hem een sterke groei van de winstgevendheid. De sterke vraag leidde tot ‘knelpunten en een gebrek aan capaciteit en apparatuur, waardoor de vrachttarieven tot recordhoogtes stegen’.

Het vervoer van een veertigvoeter leverde Maersk gemiddeld 2662 dollar op, 35% meer dan een jaar geleden. De tarieven zaten op alle vaargebieden in de lift, maar stegen het sterkst in het vervoer van China naar Noord-Amerika.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding