Het bedrijf merkt aan zijn Container Availability Index (CAx) wel dat de druk op de markt wat is opgelopen. De indexwaarde van de CAx klom in de grote Europese havens verder boven de 0.5, wat betekent dat er veel meer binnenkomende containers waren dan uitgaande (onder de 0.5 zouden er juist meer exportcontainers zijn).

Rotterdam

In Rotterdam steeg de indexwaarde vorige week naar 0.83 (was begin dit jaar 0.65). Hamburg werd nog sterker overspoeld met importcontainers: de index kwam daar uit op 0.93 (januari: 0.48). Antwerpen scoorde 0,90 (begin dit jaar 0.38).

Felixstowe zat met 0.95 nog wat hoger, maar volgens het Hamburgse platform was dat duidelijk niet alleen aan de Suez-blokkade te wijten: de Engelse haven heeft al maanden last van ernstige congestie, met in januari een indexwaarde van 0.87.

Congestie

Voor de havens op het Europese continent geldt in mindere mate hetzelfde verhaal, zegt Johannes Schlingmeier, ceo van Container xChange. ‘De toonaangevende Europese containerterminals hebben allemaal al voor een groot deel van 2021 ermee geworsteld om congestie te beteugelen, met een inkomende containerstroom die de uitgaande containers overvleugelde. De sluiting van het Suezkanaal lijkt de containercrisis in de Europese hubs alleen maar een beetje erger te hebben gemaakt dan die al was.’

Europese verladers die goederen willen exporteren, hebben volgens Schlingmeier in de praktijk zo steeds meer moeite om nog beschikbare zeecontainers te vinden, omdat de containerrederijen hun containers zo snel mogelijk, en desnoods leeg, terug naar China willen brengen, om de containers dáár te kunnen gebruiken en vullen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding