Dat reders ondanks de huidige capaciteitstekorten en drukte in de havens nog schepen uit dienst blijven nemen, duidt er volgens de Deense consultants op dat blank sailings kennelijk in veel gevallen een ‘operationele noodzaak’ zijn: ‘er is simpelweg geen andere keuze als een vaartuig niet beschikbaar is en er geen vervangend vaartuig kan worden geregeld’.

Schaarste creëren

In het begin van de coronapandemie, ruim een jaar geleden, toen de Chinese export tijdelijk in het slop raakte, was zo’n operationele noodzaak er zeker niet altijd en legden rederijen ook diensten plat om kunstmatig capaciteits-schaarste te creëren. In maart 2020 was de grote piek van blank sailings.

Sea-Intelligence heeft nu alle blank sailings op de grote vaargebieden Azië-Europa en Transpacific (inclusief de reeds aangekondigde van de komende tijd) sinds de start van de coronacrisis bij elkaar opgeteld. De uitkomst: het zijn er 919.

‘Wat ook duidelijk blijkt uit onze analyse’, stelt Sea-Intelligence, ‘is dat de tijdelijke sluiting van het Suezkanaal in maart 2021 niet heeft geleid tot enige merkbare verandering in het patroon van rederijen als het gaat om het aankondigingsgedrag van blank sailings’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding