In het begin van de coronacrisis trapte de containervaart juist nog op de rem en kwam de gemiddelde snelheid in mei 2020 op het laagste niveau sinds een half decennium, maar daarna werden alsmaar meer tandjes bijgeschakeld. De grafiek van de gemiddelde snelheid beweegt zich sindsdien in een zowat rechte lijn omhoog.

Gemiddelde snelheid

De gemiddelde snelheid van containerschepen is sinds juni 2020 met 5,5% gestegen, van 13,99 knopen naar afgelopen maand 14,76 knopen. De grotere vaartuigen (postpanamax) trapten het spreekwoordelijke gaspedaal nog wat dieper in en verhoogden de gemiddelde snelheid met 8,5% naar 16,1 knopen.

De containervaart kreeg afgelopen jaar kritiek vanwege onder meer de afnemende betrouwbaarheid van de vaarschema’s, waarbij schepen steeds vaker te laat in de havens arriveerden. Maar de gegevens van VesselsValue demonstreren dus dat de containerrederijen daar wel degelijk iets aan hebben proberen te doen. In het verleden kozen zo soms juist bewust voor ‘slow steaming’ om brandstof en geld te besparen.

Keerzijde

Dat is wel de keerzijde van de snelheidsverhoging: sneller varen betekent meer brandstof verbruiken, en het is dus ook minder duurzaam. En de veiligheid kan eveneens in het geding komen. Dat de kapiteins van rederijen nu de opdracht krijgen om haast te maken, wordt door deskundigen wel gezien als een van de mogelijke oorzaken voor recente ongevallen waarbij containerschepen een groot aantal containers in zee verloren.

Nautisch adviseur Ruud Behrend zei onlangs nog in een interview met deze krant dat het ongeluk met de ‘MSC Zoe’ bij de Waddeneilanden indertijd voorkomen had kunnen worden als het schip in de zware weersomstandigheden zijn snelheid en koers had aangepast. Behrend noemde het verbazingwekkend dat in het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid nergens te vinden was hoe snel het MSC-schip had gevaren toen het de containers verloor. Uit AIS-gegevens kon echter worden opgemaakt dat dit tussen de 15 en 17 knopen geweest moet zijn. ‘Hard hoor, met zoveel geweld om je heen’, vond Behrend.

Lees ook: Containerverliezen: ‘Kapiteins onder druk om vaarschema te halen’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding