Op de route van Shanghai naar Noord-Europa maakte het gemiddelde tarief een sprong naar 5438 dollar per teu (twintigvoeter). Een week eerder was dat nog 4678 dollar. Het tariefniveau van eind december, 3797 dollar per teu, dat destijds nog de apotheose leek te zijn na een maandenlange stijging vanwege de feestdagen, begint onderhand een koopje te lijken.

De World Container Index van de maritieme consultant Drewry berekende voor de route Shanghai-Rotterdam afgelopen week een gemiddeld tarief van 8976 dollar per feu (veertigvoeter), een toename van 7% in een week tijd. In vergelijking met een jaar geleden betaal je voor een container van Shanghai naar Rotterdam nu 539% meer, aldus de Drewry-statistieken.

Onbalans

Nergens zijn verladers momenteel zo duur uit als in Rotterdam en andere Noord-Europese havens. Op de route Shanghai-Los Angeles, waar in de aanloop naar kerst nog duizelingwekkende prijsstijgingen genoteerd werden, geldt volgens Drewry nu een gemiddeld tarief van 5255 dollar per feu, 200% meer dan vorig jaar rond deze tijd.

Op de uitgaande route van Rotterdam naar Shanghai groeiden de tarieven afgelopen week met 9%, maar is het prijsniveau wel een stuk bescheidener. Het gemiddelde tarief kwam uit op 1521 dollar per feu, 64% duurder dan een jaar terug.

Rotterdam naar New York

Een hogere prijs heeft het vervoer van een container van Rotterdam naar New York: 3550 dollar per feu. Daar is juist de route náár Rotterdam een stuk goedkoper: 888 dollar per feu, nog altijd 76% meer dan een jaar geleden. Het grote prijsverschil wordt veroorzaakt door de onbalans op het vaargebied. Omdat de VS veel meer lading uit Europa importeert dan er naartoe exporteert, moeten grote aantallen containers leeg terug. Die gaan tegen beduidend lagere tarieven naar de overkant dan volle containers.

Stijgen doen de tarieven momenteel hoe dan ook op alle grote vaargebieden. De wereldwijde SCFI steeg daardoor eind vorig week tot 3343 punten, bijna 250 punten meer dan de week ervoor. Eind april was het nog uniek dat de index door de grens van 3000 punten brak. De totale World Container Index van Drewry schoot afgelopen week met 4,7% naar 5727 dollar per feu.

Een ander gevolg van de gekte op de containermarkt is dat verladers steeds vaker worden geconfronteerd met het ‘doorrollen’ van containers, het doorschuiven van een voor een bepaald schip geboekte container naar een volgende afvaart. Platform44, dat ‘advanced supply chain visibility’ belooft, stelt dat vorige maand in de grote containerhavens bijna vier op de tien containers werden omgeboekt.

Het is niet helemaal duidelijk op welke havens dat cijfer betrekking heeft, maar het platform noemt het Maleisische Port Klang als slechtst presterende haven, met een omboekpercentage van 64%. Kort daarachter volgen Piraeus en Rotterdam met respectievelijk 59 en 54%. Platform44 denkt dat het hoge Rotterdamse percentage samenhangt met de nasleep van de blokkade van het Suezkanaal.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding