De ‘Trade Wings 2500’ is op de tekentafel van initiatiefnemers VPLP Design, Alwena Shipping en AYRO (allemaal uit Frankrijk) en SDARI (China) voorzien van zes ‘Oceanwings’-zeilen. De zeilen zijn voorzien van een systeem waarmee ze gedeeltelijk kunnen worden neergelaten, waardoor ze niet in de weg zitten bij het laden en lossen in de havens. Ook is bedacht dat het vaartuig lng-elektrisch moet worden voortgestuwd. Het schip kan verder geschikt worden gemaakt voor het gebruik van ammoniak en waterstof, mochten die brandstoffen in de toekomst volop in zwang raken.

Shortsea- en feedervervoer

Het containerschip met ruimte voor 2500 teu leent zich volgens de ontwerpers bij uitstek voor shortsea- en feedervervoer in Europa, Centraal Amerika, de Caraïbische Eilanden en China. Maar ook op de Transatlantische route zou het vaartuig volgens hen ingezet kunnen worden. Op die trade zou het schip dan 35% CO2-uitstoot besparen in vergelijking met een conventioneel containerschip.

Alex Gregg-Smith van Bureau Veritas stelt dat het Frans/Chinese ontwerp aantoont dat het op een containerschip, met al zijn ruimtebeperkingen, mogelijk is om gebruik te maken van windenergie, aan manier van aandrijving die volgens hem op ‘op de lange termijn een hoge potentie’ heeft om bij te gaan dragen aan het decarboniseren van de scheepvaart. Op welke termijn alle lichten definitief op groen kunnen voor de ‘Trade Wings 2500’, het schip gebouwd kan worden en werkelijk het water op kan, is nog niet duidelijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding