Daarvan is nu bevestigd dat die een capaciteit heeft van 23.992 teu, welgeteld 28 teu meer dan de nieuwste serie megamaxen van HMM kan innemen. De afgelopen vijf jaar is dit record in kleine stapjes steeds hoger komen te liggen.

De containerreus is in aanbouw bij het Koreaanse Samsung Heavy Industries en wordt in juli aan de Taiwanese rederij overgedragen. Het is de eerste in een serie van tien, die in de loop van dit en volgend jaar in de vaart komen. Een deel van wordt door China State Shipbuilding Corporation gebouwd.

Evergreen is de laatste van de grote container carriers met schepen in de 20.000+-klasse. De rederij hield lange tijd vast aan de overtuiging dat schepen van meer dan 13.000 niet rendabel waren omdat ze niet gevuld zouden kunnen worden. De timing van de bestelling legt de groep nu geen windeieren. Met de huidige tarieven kan de investering van naar schatting 150 miljoen dollar met enkele reizen worden terugverdiend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding