De inzet van vliegtuigen om piraten op te sporen en te bestrijden is een cruciaal onderdeel van het zogenoemde Deep Blue Project, dat twee jaar geleden in gang is gezet. De Cessna CJ3 Citation-jet is met het nodige tromgeroffel op de luchtmachtbasis Murtala Muhammed International Airport bij de hoofdstad Lagos geland en in ontvangst genomen.

Bashir Jamoh, hoofd van de maritieme autoriteit en verantwoordelijk voor bestrijding van piraterij, sprak bij die gelegenheid van een ‘historisch moment voor de economische ontwikkeling van Nigeria’. Binnenkort wordt nog een tweede special mission aircraft verwacht.

Kustpatrouilles

Het land heeft de afgelopen twee jaar al zestien pantservoertuigen aangeschaft en 600 militairen opgeleid om kustpatrouilles uit te voeren. Verder heeft Nigeria inmiddels in de lucht de beschikking over drie helikopters en vier drones en op zee over twee ‘special mission vessels’ en zeventien snelle onderscheppingsboten. Die laatste zijn geleverd door het Nederlandse De Haas Maassluis en kunnen een snelheid van zestig knopen bereiken, ruim 110 km/u. 

Die aanpak werpt duidelijk vruchten af, want volgens het International Maritime Bureau (IMB) is het aantal gevallen van piraterij in Nigeriaanse wateren spectaculair gedaald. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn slechts twee incidenten gemeld, tegen elf vorig jaar, veertien in 2019 en 22 in 2018.

Golf van Guinee

In de Golf van Guinee, waarvan de Nigeriaanse kustwateren deel uitmaken, hebben zich de afgelopen jaren zo’n 25 gevallen van kidnapping voorgedaan, waarbij soms complete bemanningen werden ontvoerd. De Deense onderzoekster Katja Lindskov Jacobsen zegt in ShippingWatch dat scheepseigenaren in totaal zo’n vier miljoen dollar aan losgeld hebben betaald om hun werknemers vrij te krijgen.

Volgens Jacobsen zitten er vier tot zes bendes achter de ontvoeringen, maar zal het niet meevallen die aan te pakken. Uit interviews met betrokkenen blijft volgens haar dat de criminelen banden hebben met corrupte politici. Nigeria heeft de afgelopen jaren veel kritiek gekregen omdat het land te weinig actie tegen piraterij zou hebben ondernomen en het land er niet in slaagde om criminelen voor de rechter te brengen.

IMO

De International Maritime Organization (IMO) vindt dat er nog te weinig gebeurt om de piraterij in de Golf van Guinee te stoppen. De organisatie heeft een resolutie aangenomen, waarin ze landen, de VN en andere relevante organisaties oproept de handen ineen te slaan, wetten op elkaar af te stemmen en piraten op te jagen en voor de rechter te  brengen.

Volgens de IMO zijn er in 2020 negentig schepen aangevallen, waarbij 112 bemanningsleden werden ontvoerd of vermist zijn geraakt. Dat is bijna 40% van het wereldwijde aantal gemelde gevallen van piraterij dat jaar. Dit jaar zijn tot op heden 23 incidenten gemeld in het gebied voor West-Afrikaanse kust.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding