Momenteel is de verkrijgbaarheid van containers voor de Europese export nog een pijnpunt, ziet het Duitse platform. De meeste prijs- en beschikbaarheids-indicatoren wijzen er volgens het bedrijf op, dat containerrederijen hun containers liever zo snel mogelijk leeg terug naar Azië brengen om ze daar met lading van dik betalende Aziatische exporteurs te vullen, in plaats van in Europa tijd te spenderen aan het werven van ‘minder lucratieve retourlading’. De voorkeur van rederijen voor het zo snel mogelijk terugvaren van lege containers naar Azië was volgens Johannes Schlingmeier, ceo van Container xChange, al merkbaar voor de Suezblokkade, maar na die blokkade is het volgens hem nog duidelijker geworden.

Europese verladers die toch containers op de kop willen tikken, betalen daar een hoge prijs voor, ziet Container XChange aan de tarievenontwikkeling. De gemiddelde prijs voor een twintigvoeter steeg volgens de statistieken van het platform in de periode januari-april met 57%.

Optimistisch

De reden dat Container XChange optimistisch is over de komende weken, is dat de dip in het aantal zeecontainers dat op de Europese markt beschikbaar is, volgens het platform nu snel voorbij zal zijn. De dip werd veroorzaakt door de tijdelijke blokkade van het Suezkanaal, maar de achterstanden zijn volgens het Hamburgse bedrijf onderhand wel weggewerkt. Het zegt dat af te kunnen lezen aan zijn eigen Container Availability Index (CAx), een barometer die de balans in de gaten houdt van het aantal containers dat Europa binnenkomt en weer verlaat. Als de verkrijgbaarheid van de containers voor Europese exporteurs inderdaad verbetert, zullen de prijzen ervan licht gaan dalen, verwacht het platform.

Volgens de World Container Index van consultancybureau Drewry steeg het gemiddelde tarief voor containers vanuit Rotterdam naar Shanghai afgelopen week overigens nog wel steeds, met 2% naar 1546 dollar per veertigvoets container. Het tarief Shanghai-Rotterdam steeg volgens diezelfde index opnieuw fors, met 10% naar 9865 dollar per veertigvoeter.

Ook de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) zag de spottarieven voor het Azië-Europa-vervoer verder omhoog gaan, naar 5579 dollar per twintigvoeter. Het recordniveau van de wereldwijde SCFI werd ook verder aangescherpt: de index staat nu op 3432 punten. Tot eind april leek het nog ondenkbaar dat de index door de grens van 3000 punten zou breken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding