In een gezamenlijke aankondiging zeggen ze te verwachten dat vrachtwagens daardoor minder wachttijd kwijt zijn en dat de gemiddelde duur van een transport met een half uur omlaag kan. P&O exploiteert vijf ferries op deze route over het Engels Kanaal, DFDS drie. Volgens de twee rederijen is er komende zomer iedere 36 minuten een afvaart beschikbaar.

Concurrent

Met de krachtenbundeling vormen de twee een front tegen de komst van een nieuwe concurrent, Irish Ferries. Die start volgende maand een nieuwe dienst op deze drukste veerverbinding van Europa, vooralsnog met een schip, de ‘Isle of Inishmore’. Als de dienst aanslaat, wordt de capaciteit uitgebreid, beloven de Ieren.

P&O Ferries en DFDS krijgen daardoor voor het eerst sinds 2015 weer te maken met een derde speler. Tussen 2012 en 2015 was ook MyFerryLink op deze route actief. Dat was indirect een werkmaatschappij van Eurotunnel. Na een lange strijd beslisten de Britse mededingingsautoriteiten dat de tunnelexploitant daarmee te dominant was en moest MyFerryLink zijn activiteiten staken.