Als landen zich langzamerhand aan het coronavirus weten te ontworstelen, zou de tarievenontwikkeling de komende tijd wat tot rust kunnen komen, zegt ceo Patrik Berglund van Xeneta, maar het worden niettemin nog ‘nagelbijtende tijden’ met harde onderhandelingen tussen verladers en rederijen. Waarbij die laatste nog nadrukkelijk de beste kaarten in handen houden.

Contracten verbroken

Verladers zitten in een stressvolle situatie waarin ze zelfs na het ondertekenen van de contracten niet opgelucht kunnen ademhalen, signaleert Berglund. Overeenkomsten kunnen in de praktijk zomaar gebroken worden als rederijen kansen zien om ‘te profiteren van enorm lucratieve spottarieven’.

Die spottarieven stijgen ook nog steeds door. Zo komt het gemiddelde tarief op de route Shanghai-Rotterdam in de donderdag gepubliceerde World Container Index van consultant Drewry nu boven de 10.000 dollar per veertigvoets container uit. De 10.174 dollar per feu betekent een stijging van 3% in vergelijking met een week geleden.

De percentueel grootste stijging van de spottarieven afgelopen week vond plaats op de route New York-Rotterdam: met 7% naar gemiddeld 946 dollar per feu. Rotterdam-New York steeg met 3% naar 3670 dollar per feu.

Géén tariefstijging was er afgelopen week op de route Rotterdam-Shanghai. Daar bleef het tarief 1546 dollar per feu.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding