Boris Johnson wil nieuw nationaal vlaggenschip

Opvolger Royal Yacht Britannia

Het Verenigd Koninkrijk wil een nieuw nationaal vlaggenschip als opvolger van de 1997 uit de vaart genomen ‘Royal Yacht Britannia’ om de Britse economische belangen over de hele wereld te promoten.

Premier Boris Johnson is enthousiast over dit plan, waarmee een investering van naar schatting 200 miljoen pond (235 miljoen euro) zou zijn gemoeid. Het zou geen jacht moeten worden, maar een varend conferentiecentrum, waarop handelsbeurzen, ministeriële topbijeenkomsten en diplomatieke besprekingen gehouden zouden kunnen worden.

Johnson: ‘Dit wordt het eerste schip in zijn soort in de wereld en weerspiegelt de ontluikende status van het VK als een grote, onafhankelijke maritieme handelsnatie’. Volgens hem kan de bouw, in het VK, volgend jaar al beginnen en kan het schip binnen vier jaar in gebruik worden genomen. Het schip zou bemand worden door de Royal Navy en zal naar verwachting dertig jaar in de vaart blijven.

Prince Philip

Een naam is nog niet bekendgemaakt, maar onder meer de Sunday Telegraph meldde dat er onder conservatieven een sterke voorkeur bestaat voor ‘Prince Philip’, naar de in april overleden echtgenoot van Queen Elizabeth. Volgens Britse media heeft hij een rol gespeeld bij het ontwerp van de Britannia’.

Labour is, niet verrassend, veel minder enthousiast. Schaduwminister van Financiën Bridget Phillipson wees erop dat het VK voor enorme uitdagingen staat en dat ‘niets erop wijst dat de regering een herstelplan heeft’. Zij wil dat overheidsgeld wordt gebruikt voor investeringen in groen economisch herstel, verbetering van de National Health Service en het ondersteunen van gezinnen.

De ‘Royal Yacht Britannia’ werd op 16 april 1953 gedoopt door de koningin op de John Brown-scheepswerf in Clydebank. Het heeft in 44 jaar tijd meer meer dan een miljoen mijl gevaren. Tegenwoordig is het een toeristische attractie en ligt het in Edinburgh. Eind vorig jaar werd het gesloten na een exploitatieverlies van 2,4 miljoen pond en omdat er door coronamaatregelen nauwelijks meer publiek kon worden toegelaten.

Boris Johnson wil nieuw nationaal vlaggenschip | NT

Boris Johnson wil nieuw nationaal vlaggenschip

Opvolger Royal Yacht Britannia

Het Verenigd Koninkrijk wil een nieuw nationaal vlaggenschip als opvolger van de 1997 uit de vaart genomen ‘Royal Yacht Britannia’ om de Britse economische belangen over de hele wereld te promoten.

Premier Boris Johnson is enthousiast over dit plan, waarmee een investering van naar schatting 200 miljoen pond (235 miljoen euro) zou zijn gemoeid. Het zou geen jacht moeten worden, maar een varend conferentiecentrum, waarop handelsbeurzen, ministeriële topbijeenkomsten en diplomatieke besprekingen gehouden zouden kunnen worden.

Johnson: ‘Dit wordt het eerste schip in zijn soort in de wereld en weerspiegelt de ontluikende status van het VK als een grote, onafhankelijke maritieme handelsnatie’. Volgens hem kan de bouw, in het VK, volgend jaar al beginnen en kan het schip binnen vier jaar in gebruik worden genomen. Het schip zou bemand worden door de Royal Navy en zal naar verwachting dertig jaar in de vaart blijven.

Prince Philip

Een naam is nog niet bekendgemaakt, maar onder meer de Sunday Telegraph meldde dat er onder conservatieven een sterke voorkeur bestaat voor ‘Prince Philip’, naar de in april overleden echtgenoot van Queen Elizabeth. Volgens Britse media heeft hij een rol gespeeld bij het ontwerp van de Britannia’.

Labour is, niet verrassend, veel minder enthousiast. Schaduwminister van Financiën Bridget Phillipson wees erop dat het VK voor enorme uitdagingen staat en dat ‘niets erop wijst dat de regering een herstelplan heeft’. Zij wil dat overheidsgeld wordt gebruikt voor investeringen in groen economisch herstel, verbetering van de National Health Service en het ondersteunen van gezinnen.

De ‘Royal Yacht Britannia’ werd op 16 april 1953 gedoopt door de koningin op de John Brown-scheepswerf in Clydebank. Het heeft in 44 jaar tijd meer meer dan een miljoen mijl gevaren. Tegenwoordig is het een toeristische attractie en ligt het in Edinburgh. Eind vorig jaar werd het gesloten na een exploitatieverlies van 2,4 miljoen pond en omdat er door coronamaatregelen nauwelijks meer publiek kon worden toegelaten.