Volgens rederij X-Press Feeders resten nog kleine brandhaarden in het achterste deel van het vaartuig. De romp is ondanks het anderhalve week durende inferno nog heel, zegt het scheepvaartbedrijf, en er zou géén bunkerolie in zee zijn gelekt. De bergers van het Nederlandse bergingsbedrijf Smit Salvage zouden inmiddels de mogelijkheid onderzoeken om aan boord te gaan en touwen te bevestigen om het schip te kunnen verplaatsen.

De autoriteiten van Sri Lanka zijn een justitieel onderzoek naar X-Press Feeders gestart en hebben daarvoor onder meer de in veiligheid gebrachte bemanningsleden van het schip ondervraagd.

X-Press Feeders laat regelmatig van zich horen over de gang van zaken via een speciaal in het leven geroepen dossier op internet. Het bedrijf beantwoord daarin ook ‘veelgestelde vragen’, zoals: ‘Waarom is de lekkende container niet van boord gehaald in India of Qatar?’ (Voordat de haven van Colombo in Sri Lanka zich bereid toonde om het met een lekkende container met gevaarlijke stoffen kampende schip te ontvangen, weigerden de haven van Hamad in Qatar en Hazira in India dat). Volgens X-Press Feeders lieten de twee weigerhavens weten dat ze ‘geen gespecialiseerde faciliteiten of expertise onmiddellijk beschikbaar’ hadden om problemen met een lekkende container te kunnen oplossen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding