Op het 186 meter lange containerschip brak op 20 mei brand uit. Het vuur verwoestte veel van de ongeveer 1500 containers aan boord. Het kostte dertien dagen om de vlammen met hulp van Smit Salvage te blussen. De marine zegt dat delen van het schip nog te heet zijn voor een volledig onderzoek.

De autoriteiten maken zich ondertussen grote zorgen over de schade aan het milieu. De ‘X-Press Pearl’, waarvoor averij grosse is ingeroepen, had als lading onder meer 25 ton salpeterzuur aan boord, naast verschillende andere chemicaliën, evenals 28 containers met plastic. Een groot deel van die lading belandde in zee. Sri Lanka stelde daarom in het gebied uit voorzorg een visverbod in.

Het hoofd van de Sri Lankaanse milieudienst zei dat nog wordt gekeken hoe groot de milieu­schade precies is, maar experts slaan al alarm. ‘Het is een milieuramp’, zei een zeebioloog tegen The Washington Post. Ze sprak de vrees uit dat de plasticdeeltjes worden meegevoerd door de stroming, met grote schade aan flora en fauna tot gevolg.

Ondervraagd

De romp is ondanks het anderhalve week durende inferno nog heel, zegt het scheepvaartbedrijf, en er zou géén bunkerolie in zee zijn gelekt. De autoriteiten van Sri Lanka zijn een justitieel onderzoek naar rederij X-Press Feeders gestart en hebben daarvoor onder meer de in veiligheid gebrachte bemanningsleden van het schip ondervraagd.

De verwoestende brand op het containerschip ‘X-Press Pearl’ (2700 teu) nabij de haven van Colombo in Sri Lanka ging afgelopen weekend alweer zijn tweede week in. Zo waren drie blusboten, meerdere helikopters, de marine van Sri Lanka, de Indiase kustwacht en medewerkers van het Nederlandse bergingsbedrijf Smit Salvage druk doende om te proberen te redden wat er nog te redden viel. Het merendeel van de containers raakte verkoold.

Net nieuw

Het schip van scheepvaartmaatschappij X-Press Feeders, dat net nieuw was en eerder dit jaar in de vaart kwam, was onderweg vanuit de haven van Hazira (India) toen het twee weken geleden voor anker ging bij de haven van Colombo. Naar nu bekend is geworden, had de bemanning al geconstateerd dat er iets mis was met een container met chemicaliën, maar hadden andere havens geweigerd om het schip te ontvangen. Voordat de haven van Colombo in Sri Lanka zich wel bereid toonde om het met de lekkende container met gevaarlijke stoffen kampende schip te ontvangen, weigerden de havens van Hamad in Qatar en Hazira in India medewerking, volgens X-Press Feeders. De twee havens lieten weten dat ze ‘geen gespecialiseerde faciliteiten of expertise onmiddellijk beschikbaar’ hadden om problemen met een lekkende container te kunnen oplossen.

Sinds de brand uitbrak op het schip, werd een aantal keren gedacht dat het bluswerk voortvarend verliep en het vuur onder controle kon worden gebracht, maar door meerdere explosies werd het drama alleen maar groter. Ook harde wind wakkerde het vuur aan en bemoeilijkte de reddingsoperatie.

Twee bemanningsleden liggen volgens een update van X-Press Feeders nog in een ziekenhuis vanwege verwondingen aan hun benen die ze opliepen tijdens de evacuatie, maar zij verkeren in stabiele toestand. Wel ligt een van hen apart in een militair ziekenhuis omdat hij positief testte op corona. De 23 gezonde bemanningsleden werden elders in Colombo in quarantaine geplaatst.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding