Jensen is pessimistisch over een snelle oplossing voor de congestie in het Zuid-Chinese havengebied. Op de vraag van een van zijn Linkedin-volgers, of de situatie er op korte termijn weer terug naar normaal kan keren, antwoordt de consultant kort en krachtig: ‘Nee’.

Onder meer de belangrijke Yantian International Container Terminals moest de werkzaamheden de afgelopen twee weken drastisch terugschroeven wegens overheidsmaatregelen tegen een nieuwe corona-uitbraak.

Spottarieven

De congestieproblematiek in Zuid-China, die door de genoemde Lars Jensen vorige week al werd omschreven als inmiddels ernstiger dan de Suez-blokkade van maart, lijkt ook bij te dragen aan een verdere opdrijving van de spottarieven in de containervaart.

Op de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) heeft het gemiddelde Shanghai-Europa-tarief vrijdag een nieuwe sprong gemaakt naar 6355 dollar per teu (was een week eerder nog 5887 dollar per teu). En volgens de Freightos Baltic Index is het gemiddelde China-Europa-tarief voor veertigvoets containers met 5% gestegen naar 11.000 dollar per feu.

Lees ook: ‘Shenzhen-infarct nu al een grotere crisis dan Suez-blokkade’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding