’Nu 67 containerschepen voor anker Zuid-China’, spottarieven stijgen

Shenzhen

Voor de kust van Zuid-China liggen nu 67 containerschepen voor anker als gevolg van de verstoringen van de containeroverslag in de havens Yantian en Shekou (Shenzhen) en Nansha (Guangzhou). De Deense scheepvaartdeskundige Lars Jensen van consultant Vespucci Maritime monsterde de maritieme file maandagmorgen met behulp van Vesselfinder. Behalve de wachtende containerschepen is er volgens hem ook een ‘armada’ van wachtende bulk- en andere vrachtschepen in het gebied.

Jensen is pessimistisch over een snelle oplossing voor de congestie in het Zuid-Chinese havengebied. Op de vraag van een van zijn Linkedin-volgers, of de situatie er op korte termijn weer terug naar normaal kan keren, antwoordt de consultant kort en krachtig: ‘Nee’.

Onder meer de belangrijke Yantian International Container Terminals moest de werkzaamheden de afgelopen twee weken drastisch terugschroeven wegens overheidsmaatregelen tegen een nieuwe corona-uitbraak.

Spottarieven

De congestieproblematiek in Zuid-China, die door de genoemde Lars Jensen vorige week al werd omschreven als inmiddels ernstiger dan de Suez-blokkade van maart, lijkt ook bij te dragen aan een verdere opdrijving van de spottarieven in de containervaart.

Op de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) heeft het gemiddelde Shanghai-Europa-tarief vrijdag een nieuwe sprong gemaakt naar 6355 dollar per teu (was een week eerder nog 5887 dollar per teu). En volgens de Freightos Baltic Index is het gemiddelde China-Europa-tarief voor veertigvoets containers met 5% gestegen naar 11.000 dollar per feu.

Lees ook: ‘Shenzhen-infarct nu al een grotere crisis dan Suez-blokkade’

’Nu 67 containerschepen voor anker Zuid-China’, spottarieven stijgen | NT

’Nu 67 containerschepen voor anker Zuid-China’, spottarieven stijgen

Shenzhen

Voor de kust van Zuid-China liggen nu 67 containerschepen voor anker als gevolg van de verstoringen van de containeroverslag in de havens Yantian en Shekou (Shenzhen) en Nansha (Guangzhou). De Deense scheepvaartdeskundige Lars Jensen van consultant Vespucci Maritime monsterde de maritieme file maandagmorgen met behulp van Vesselfinder. Behalve de wachtende containerschepen is er volgens hem ook een ‘armada’ van wachtende bulk- en andere vrachtschepen in het gebied.

Jensen is pessimistisch over een snelle oplossing voor de congestie in het Zuid-Chinese havengebied. Op de vraag van een van zijn Linkedin-volgers, of de situatie er op korte termijn weer terug naar normaal kan keren, antwoordt de consultant kort en krachtig: ‘Nee’.

Onder meer de belangrijke Yantian International Container Terminals moest de werkzaamheden de afgelopen twee weken drastisch terugschroeven wegens overheidsmaatregelen tegen een nieuwe corona-uitbraak.

Spottarieven

De congestieproblematiek in Zuid-China, die door de genoemde Lars Jensen vorige week al werd omschreven als inmiddels ernstiger dan de Suez-blokkade van maart, lijkt ook bij te dragen aan een verdere opdrijving van de spottarieven in de containervaart.

Op de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) heeft het gemiddelde Shanghai-Europa-tarief vrijdag een nieuwe sprong gemaakt naar 6355 dollar per teu (was een week eerder nog 5887 dollar per teu). En volgens de Freightos Baltic Index is het gemiddelde China-Europa-tarief voor veertigvoets containers met 5% gestegen naar 11.000 dollar per feu.

Lees ook: ‘Shenzhen-infarct nu al een grotere crisis dan Suez-blokkade’