Dat komt neer op gemiddeld 37.600 dollar per schip per dag. Daarmee lijkt de Chinese rederij een mooie deal gesloten te hebben in een markt, waarin de charterprijzen voor bestaande schepen door het dak gaan. Eerder deze maand moest voor een schip van 5.000 teu ruwweg tussen de 30.000 en 50.000 dollar per dag betaald worden, afhankelijk van de charterperiode. De Cosco-schepen hebben een gemiddelde capaciteit van bijna 7.000 teu.

Het zeventiental van ‘non operating owner’ Seaspan is al verhuurd aan Cosco. Voor twee schepen liep het oorspronkelijke contract dit jaar af, voor dertien volgend jaar en voor de resterende twee in 2023. Door nu al, tegen een ongetwijfeld hoger dagtarief, te verlengen, dekken de Chinezen zich in voor een langere periode in een markt waarin rederijen bijna wanhopig op zoek zijn naar snel inzetbare tonnage en de prijzen dus omhoog schieten.

Hogere tarieven

Consequentie van deze ‘forward fixing’ is wel dat Seaspan de komende jaren weinig schepen teruggeleverd zal krijgen, die wellicht voor hogere tarieven opnieuw verhuurd hadden kunnen worden. Toch is de rederij, onderdeel van de in New York beursgenoteerde Atlas-groep, zeer content: ‘Dit is een nieuwe mijlpaal van wederzijdse toewijding aan ons lange termijn partnerschap gedurende de cycli in de markt’, laat topman Bing Chen in het persbericht optekenen.

Met een vloot met een capaciteit van 1,1 miljoen teu is Seaspan al ‘s werelds grootste non operating owner en de groep heeft nog eens voor een half miljoen teu aan nieuwe schepen in aanbouw. De groep is met geld van investeerders de afgelopen jaren razendsnel gegroeid en is gevestigde spelers als Shoei Kisen Kaisha, Zodiac en Claus-Peter Offen voorbij gegaan. Tien jaar geleden omvatte de Seaspan-vloot nog geen 300.000 teu.