Kapitein ‘Ever Given’ moest ruziënde loodsen uit elkaar houden

Blokkeerschip Suezkanaal

Ruzie tussen de twee loodsen van de ‘Ever Given’ lijkt een belangrijke rol gespeeld te hebben in de stranding van de containerreus in het Suezkanaal op 23 maart.

Dat blijkt uit een omvangrijke reconstructie die persbureau Bloomberg heeft gemaakt, grotendeels gebaseerd op rechtbank-documenten. Voor de aansprakelijkheid voor de schade maakt deze saillante onthulling vermoedelijk weinig verschil. De loodsen waren in dienst van kanaalbeheerder SCA, maar die wijst in zijn algemene voorwaarden alle aansprakelijkheid van de hand. Daarin wordt onder meer bepaald dat de loodsen alleen een adviserende rol hebben en dat de gezagvoerder te allen tijde verantwoordelijk is voor de navigatie.

Compensatie

Zoals bekend eiste SCA aanvankelijk een enorm bedrag aan compensatie van rederij Shoei Kisen Kaisha voor de opgelopen schade en reputatieverlies. Vorige week maakten partijen bekend dat er ‘een akkoord’ is bereikt, vermoedelijk over een lager bedrag, en dat het schip na ruim drie maanden eindelijk weg zou mogen. Dat is inmiddels alweer bijna een week geleden.

Uit gesprekken die zijn vastgelegd door de voyage data recorder aan boord, en waarvan verslagen in juridische documenten zijn opgenomen, blijkt dat de loodsen vlak voor de stranding tegenstrijdige instructies hebben gegeven en tegen elkaar hebben staan schreeuwen. Vermoedelijk zijn in het Arabisch ook beledigingen gewisseld, maar die zijn niet in de gespreksverslagen opgenomen.

Evergreen

Omdat de voor Evergreen varende containerreus door de harde wind werd weggezet in het smalle kanaal, gaf de senior loods de roerganger het commando ‘full ahead’ om de manoeuvreerbaarheid te vergroten. Daardoor zou de snelheid oplopen tot zo’n dertien knopen, terwijl op dat traject een adviessnelheid van acht knopen geldt.

De tweede loods, die lager in rang is, ging daar tegenin. Dat leidde tot een confrontatie tussen de twee, waarbij de kapitein moest ingrijpen. Het onheil was toen echter al geschied, want het schip was te dicht bij de kant gekomen en werd naar de oever gezogen, het zogenoemde Bernoulli-effect. Sneller varen vergroot dit effect.

Stranding

Na de stranding bleven de twee loodsen elkaar in de haren zitten, blijkt uit de de documenten die door Bloomberg zijn ingezien, maar waarvan de inhoud wordt tegengesproken door SCA. Maar het persbureau komt met een letterlijk citaat: ‘Deze schepen (in het convooi – red.) mogen niet binnenkomen’, aldus de senior loods. ‘Waarom heb je hem dan binnengelaten?’, riposteerde zijn collega.

Kapitein ‘Ever Given’ moest ruziënde loodsen uit elkaar houden | NT

Kapitein ‘Ever Given’ moest ruziënde loodsen uit elkaar houden

Blokkeerschip Suezkanaal

Ruzie tussen de twee loodsen van de ‘Ever Given’ lijkt een belangrijke rol gespeeld te hebben in de stranding van de containerreus in het Suezkanaal op 23 maart.

Dat blijkt uit een omvangrijke reconstructie die persbureau Bloomberg heeft gemaakt, grotendeels gebaseerd op rechtbank-documenten. Voor de aansprakelijkheid voor de schade maakt deze saillante onthulling vermoedelijk weinig verschil. De loodsen waren in dienst van kanaalbeheerder SCA, maar die wijst in zijn algemene voorwaarden alle aansprakelijkheid van de hand. Daarin wordt onder meer bepaald dat de loodsen alleen een adviserende rol hebben en dat de gezagvoerder te allen tijde verantwoordelijk is voor de navigatie.

Compensatie

Zoals bekend eiste SCA aanvankelijk een enorm bedrag aan compensatie van rederij Shoei Kisen Kaisha voor de opgelopen schade en reputatieverlies. Vorige week maakten partijen bekend dat er ‘een akkoord’ is bereikt, vermoedelijk over een lager bedrag, en dat het schip na ruim drie maanden eindelijk weg zou mogen. Dat is inmiddels alweer bijna een week geleden.

Uit gesprekken die zijn vastgelegd door de voyage data recorder aan boord, en waarvan verslagen in juridische documenten zijn opgenomen, blijkt dat de loodsen vlak voor de stranding tegenstrijdige instructies hebben gegeven en tegen elkaar hebben staan schreeuwen. Vermoedelijk zijn in het Arabisch ook beledigingen gewisseld, maar die zijn niet in de gespreksverslagen opgenomen.

Evergreen

Omdat de voor Evergreen varende containerreus door de harde wind werd weggezet in het smalle kanaal, gaf de senior loods de roerganger het commando ‘full ahead’ om de manoeuvreerbaarheid te vergroten. Daardoor zou de snelheid oplopen tot zo’n dertien knopen, terwijl op dat traject een adviessnelheid van acht knopen geldt.

De tweede loods, die lager in rang is, ging daar tegenin. Dat leidde tot een confrontatie tussen de twee, waarbij de kapitein moest ingrijpen. Het onheil was toen echter al geschied, want het schip was te dicht bij de kant gekomen en werd naar de oever gezogen, het zogenoemde Bernoulli-effect. Sneller varen vergroot dit effect.

Stranding

Na de stranding bleven de twee loodsen elkaar in de haren zitten, blijkt uit de de documenten die door Bloomberg zijn ingezien, maar waarvan de inhoud wordt tegengesproken door SCA. Maar het persbureau komt met een letterlijk citaat: ‘Deze schepen (in het convooi – red.) mogen niet binnenkomen’, aldus de senior loods. ‘Waarom heb je hem dan binnengelaten?’, riposteerde zijn collega.