Seaspan blijft maar schepen bestellen

zes containerschepen

Scheepseigenaar Seaspan breidt zijn nieuwbouwportefeuille verder uit met zes containerschepen van 15.000 teu, die in 2024 in de vaart komen.

De Canadese groep heeft zowel een bouwer, ‘een grote scheepswerf’, als een klant, ‘een wereldwijd opererende lijnvaartklant’ voor het zestal, maar geeft de namen daarvan niet prijs. Als enige detail meldt de groep dat de schepen met scrubbers worden uitgerust.

Financiering

De financiering van het project is nog niet rond, maar Seaspan verwacht zonder problemen aanvullende leningen te kunnen sluiten. Vorige maand nog werd het bestaande investeringsfonds met een half miljard dollar tot 2,5 miljard uitgebreid. Daarnaast kan het bedrijf een deel van zijn contante reserve inzetten.

Seaspan, wiens moederbedrijf Atlas aan de beurs in New York is genoteerd, speelt met verve in op de ontplofte markt voor containervervoer, waarin rederijen geld als water verdienen. ‘s Werelds grootste ‘non operating owner’ heeft sinds eind vorig jaar inclusief deze order al 45 nieuwe schepen besteld, in grootte variërend van 8.500 tot 24.000 teu, en vier exemplaren op de tweedehands markt gekocht.

MSC

Met het nieuwe zestal komt de nieuwbouwportefeuille op zo’n 600.000 teu. Grootste  klant is MSC, dat een chartercontract voor dertien schepen heeft gesloten, waaronder twee exemplaren van 24.000 teu. Ook Zim, dat tien schepen chartert, en ONE, met acht nieuwbouwschepen, zijn belangrijke opdrachtgevers. Voor zestien van de bestelde schepen heeft Seaspan de namen van de huurders niet bekend gemaakt.

Seaspan blijft maar schepen bestellen | NT

Seaspan blijft maar schepen bestellen

zes containerschepen

Scheepseigenaar Seaspan breidt zijn nieuwbouwportefeuille verder uit met zes containerschepen van 15.000 teu, die in 2024 in de vaart komen.

De Canadese groep heeft zowel een bouwer, ‘een grote scheepswerf’, als een klant, ‘een wereldwijd opererende lijnvaartklant’ voor het zestal, maar geeft de namen daarvan niet prijs. Als enige detail meldt de groep dat de schepen met scrubbers worden uitgerust.

Financiering

De financiering van het project is nog niet rond, maar Seaspan verwacht zonder problemen aanvullende leningen te kunnen sluiten. Vorige maand nog werd het bestaande investeringsfonds met een half miljard dollar tot 2,5 miljard uitgebreid. Daarnaast kan het bedrijf een deel van zijn contante reserve inzetten.

Seaspan, wiens moederbedrijf Atlas aan de beurs in New York is genoteerd, speelt met verve in op de ontplofte markt voor containervervoer, waarin rederijen geld als water verdienen. ‘s Werelds grootste ‘non operating owner’ heeft sinds eind vorig jaar inclusief deze order al 45 nieuwe schepen besteld, in grootte variërend van 8.500 tot 24.000 teu, en vier exemplaren op de tweedehands markt gekocht.

MSC

Met het nieuwe zestal komt de nieuwbouwportefeuille op zo’n 600.000 teu. Grootste  klant is MSC, dat een chartercontract voor dertien schepen heeft gesloten, waaronder twee exemplaren van 24.000 teu. Ook Zim, dat tien schepen chartert, en ONE, met acht nieuwbouwschepen, zijn belangrijke opdrachtgevers. Voor zestien van de bestelde schepen heeft Seaspan de namen van de huurders niet bekend gemaakt.