Het akkoord voorziet in een samenwerking tussen de studie- en engineeringdiensten van Euronav en Hyundai, voor het design, de capaciteit en de technologie van toekomstige schepen. Het bevat ook een exclusiviteitsovereenkomst, zodat de scheepsbouwer de resultaten van de studies en het onderzoek niet voor andere klanten kan gebruiken.

Suezmax-schepen

Dit jaar kocht Euronav al twee Suezmax-schepen aan, via overname van bestaande contracten, en nam ook de plaats in van kopers van twee supertankers die niet in staat waren hun contracten uit te voeren. Het heeft ook nieuwe contracten afgesloten voor de bouw van drie Suezmax-schepen en heeft een optie gelicht om een derde supertanker te bouwen. De levering van deze schepen verloopt gespreid, zodat alle betrokken partijen concrete vooruitgang kunnen boeken in de ontwikkeling van met ammoniak uitgeruste tankers.

De drie nieuwste Suezmax-schepen kosten samen 199,2 miljoen USD. Ze worden opgeleverd in het derde kwartaal van 2023 en het eerste kwartaal van 2024. De oplevering van de supertankers is gepland in het laatste kwartaal van 2022 en de eerste helft van 2023. Euronav zal deze aankopen financieren met bestaande kredietfaciliteiten en met door activa gedekte nieuwe leningen.

Deze aankopen kaderen in het vlootverjongingsprogramma van de rederij. Bovendien zullen de schepen van Euronav geleidelijk worden omgebouwd tot met dual fuel ammoniak uitgeruste schepen, met behoud van de mogelijkheid ze om te bouwen tot dual fuel lng-schepen, indien dit commercieel meer zinvol zou blijken.